Nytt intäktsrekord för Systembolaget

Systembolaget hade intäkter på över 32 miljarder kronor under förra året. Foto: Systembolaget.

2019 blev ett nytt rekordår för Systembolaget. Totalt landade intäkterna på hela 32,2 miljarder kronor. Det innebär en ökning med. Fyra procent på ett år.

Ölförsäljningen har slagit nya rekord på Systembolaget ganska många år i rad. Även den totala försäljningen ökar. Intäkter på 32,2 miljarder kronor innebär en ökning jämfört med 2018, då man sålde för 30,9 miljarder kronor.

Även försäljningsvolymen ökade under fjolåret, men bara med en procent. 511,9 miljoner liter såldes det i Systembolagets cirka 450 butiker.

Skillnaden mellan volym och intäkter kan förstås förklaras med prisökningar, men Systembolaget pekar också på att kunder i alla större utsträckning väljer varor i dyrare prisklasser.

Även rörelseresultatet utvecklades positivt under 2019 och stannade på 229 miljoner kronor.

Det Nöjd Kund Index som redovisas varje år tangerar 2018 års rekordsiffra på 85 procent

– Det är glädjande att kunderna är så nöjda med vår verksamhet och att det finns ett starkt stöd för Systembolagets ensamrätt. När jag blickar tillbaka på året som gått kan jag konstatera att kunderna är nöjda och att vi fortsatt har ett starkt stöd för ensamrätten. Jag ser framemot att fortsatt utveckla verksamheten i takt med omvärldens förväntningar, säger Magdalena Gerger, VD på Systembolaget i ett pressmeddelande.

Vid årsstämman omvaldes största delen av styrelsen och de namnen är Viveca Bergstedt Sten, Robert Damberg, Anders Ehrling, Ulrika Eriksson, Cecilia Halle, Barbro Holmberg, Frida Johansson Metso och Håkan Leifman. Man passade också på att välja tidigare KD-politikern Göran Hägglund som ny ordförande i styrelsen.

– Jag är mycket stolt över uppdraget att få vara ordförande för Systembolagets styrelse. Företaget har en viktig uppgift och nästan alla svenskar har en åsikt om företaget och dess roll. De årliga förtroendemätningarna visar att bolaget har ett starkt stöd hos svenska folket. Min uppgift blir att tillsammans med företagets ledning fortsätta arbetet för att Systembolaget både ska vara ett kunnigt och serviceinriktat företag och bidra till de alkoholpolitiska målen, säger Göran Hägglund i ett pressmeddelande.