Nytt besöksrekord för mässan i Göteborg

Stanley Wong kan konstatera att mässan i Göteborg för första gången hade över 25 000 besökare. Foto: Peter Lindh.

Ölveckan i Göteborg avslutades på bästa sätt. En Öl & Whiskymässa nådde för första gången över 25 000 besökare.

Efter en intensiv vecka med GBG Beer Week avslutades det hela med En Öl & Whiskymässa under fredagen och lördagen.
Det blev en riktigt bra avslutning med rekordmånga besökare på mässan. 25 024 besökare kunde man räkna in på två dagar.
– Vi vill säga att det blev en succé, säger mässgeneralen Stanley Wong.
Antalet besökare ökade under båda dagarna jämfört med förra året. Cirka 1000 personer fler sökte sig till mässan på fredagen, medan 500 fler än i fjol dök upp under lördagen.
– Det går inte att få in så många fler under lördagen. Vi hade samma yta som tidigare år, men många upplevde det som luftigare, säger Wong.
En av förändringarna till denna gång var att Nybryggartorget låg mer i anslutning till övriga bryggerier och generellt tycker Wong att upplägget var bättre i år.

Även de provningar som genomfördes under helgen var välbesökta. Det som han kan komma på att han vill jobba med framöver är att sprida deltagandet geografiskt.

– Vi kan bli bättre på att få in fler bryggare från andra delar av landet. Vi vill också gärna bli en naturlig mötesplats för internationella bryggare och pratar om att ha montrar för norska, danska eller finländska bryggerier.
Under lördagen slogs det faktiskt också ett världsrekord på mässan. Det var rekordet för antal deltagare i en whiskyprovning som slogs, och 2283 personer deltog för att dricka whisky och slå världsrekordet.
Nästa utmaning för gänget bakom Öl & Whiskymässan är Vin & Deli, som anordnas i Göteborg helgen efter påsk. Även där kommer det att finnas med en del bryggerier.