Nytänkande räddade Sörens ölföretag

Sören Parker Wagner kan se tillbaka på en bra sommar efter en orolig vår. Foto: Ronny Karlsson.

Webshop och hemkörning av öl till privatpersoner. Det blev räddningen för danska Dry & Bitter. Vi tog ett snack med Sören Parker Wagner om hur corona påverkat den danska ölscenen.

13 mars tog det tvärstopp. Alla barer stängdes och bryggeriernas export försvann mer eller mindre över en natt. Sören Parker Wagner driver bryggeriet Dry & Bitter samt är delägare i baren Fermentoren och påverkades förstås rejält.

– Det skedde nästan helt utan förvarning och givetvis fick vi lite panik. Men det fick oss också att tänka nytt.

Fermentoren gjordes om till en butik och för Dry & Bitter försvann en stor del av ölförsäljningen.

– Vi hade nästan 70 procent av vår försäljning på export då, det var ett hårt slag.

Men utmaningen fick bryggeriet att tänka nytt. Till skillnad från i Sverige kan danska bryggerier sälja alla sina öl via en webshop. Det blev räddningen för Dry & Bitter.

– Vi hade redan en webshop, men satsade mycket mer på den. Det blev en helt galen respons, försäljningen ökade med 4900 procent.

En av nycklarna till framgång var att satsa på en effektiv hemkörning. Öl som beställs före lunch levereras samma dag och det sker inte bara i Köpenhamn. Sören Parker Wagner har lagt många timmar på de danska vägarna för att leverera öl till olika platser på Själland de senaste månaderna.

– Jag har mest kört budbil ett tag nu. Jag har kört över hela Själland och det är underbart att träffa glada människor som vill ha våra öl, säger han.

Hela företagets inriktning har snabbt förändrats. Även om exporten börjat att röra på sig, så har den lokala marknaden fått en helt annan betydelse. Nästa halva försäljningen ligger i dag i närområdet.

Såväl Fermentoren som Dry & bitter har återhämtat sig efter den chocken i mars.

– Bryggeriet har lägre omsättning men har samma resultat som tidigare. Nu är det ingen annan som är inblandad i processen med att sälja öl, säger han.

Såväl Fermentoren som Dry & Bitter har faktiskt gjort riktigt bra resultat under juli, men än är inte faran helt över.

– Jag är så glad att vi har en stark och flexibel personal som verkligen har ställt upp. Det har gått bättre än vi vågade hoppas i mars, men det finns en oro för att det ska komma en andra våg. Då kan det bli problem igen.