Nya öl i fokus för Backyard Brewing

Bildspel

Bild 1 av 4

Joakim Green och Rhys Powell brygger många olika öl i det lilla bryggeriet för Backyard Brewing.

Backyard Brewing är Carlsbergs experimentbryggeri. Det är här som alla nya öl skapas.

– Konsumenten är betydligt mer utbildad i dag och det finns behov av att göra nya öl oftare, säger bryggmästaren Rhys Powell.

Backyard Brewing ligger i samma lokaler som Carlsberg i Falkenberg men lever till stor del sitt eget liv. Det är här som allt utvecklingsarbete sker för såväl Backyard Brewing som andra märken som ligger under Carlsberg-paraplyet.

– Vi jobbar mycket med nya recept och det finns mycket att göra, säger Powell.

I sin roll som bryggmästare är han ansvarig för recept och för att det kommer fram nya öl. Den som oftast brygger testölen är Joakim Green, som utbildat sig till bryggmästare i Köpenhamn.

– Vi gör 100 liter av varje testbrygd och har nio olika tankar. Det blir en hel del olika öl på ett år här hos oss, säger Green.

Framför allt testas det mycket när det ska skickas öl till Systembolagets olika offerter. Uppemot 20 olika varianter kan göras och alla passar in till den aktuella offerten. De bästa skickas sedan till Systembolaget.

– Vi har personer som gör egna sensoriska tester av ölen. Den smakpanelen får veta vad Systembolaget vill ha för typ av öl och sedan får de tala om vad som passar bäst, säger Green.

De öl som inte blir utvalda hälls oftast ut men det finns undantag. På Ölets Dag brukar det serveras öl från experimentbryggeriet och man har också börjat att ta med sådan öl till vissa festivaler.

De öl som kommer in på Systembolaget bryggs förstås inte på det lilla bryggverket, utan flyttas till det stora där det görs 60 000 liter per batch.

– Det är en del jobb att göra om recepten men det brukar gå bra, säger Green.

Backyard Brewing kan sägas fungera ungefär på samma sätt som Brutal Brewing fungerar för Spendrups. Skillnaden är att Carlsberg har båda sina bryggerier under samma tak i Falkenberg. Satsningarna kan ses som en följd av konsumenternas ökade behov att prova nya öl, och den utvecklingen ser ut att fortsätta både i landet i stort och hos Carlsberg.

– Vi har en hel del olika projekt i pipeline, säger kommunikatören Jörgen Welter.