Nya bryggeriet vill växa rejält i år

BRYGGERIENKÄT 2019-2020

Patrick Holmqvist och Jonas Kandefelt ser fram emot ett intensivt år. Foto: Privat.

Nyköping Brewing Company är nya på den svenska ölscenen, men de har trots det en hel del spännande att berätta om i vår enkätserie.

1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2019?

– Att vi äntligen hittade vår lokal i centrala Nyköping och kunde fullfölja vår plan för vårt bryggeri o brewpub! Att vi nu är färdiga lagom till nyåret är fantastiskt. Vi är mycket nöjda. Sen var det väldigt kul och inspirerande att vara med på GSBF och All In Beerfest under hösten. En milstolpe var också våra leveranser till Zumen, Akkurat och Oliver Twist. Bra början!!

2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2020?

– 2020 börjar vår satsning på allvar, både gällande bryggeriet och få ut vår öl till restauranger och Systembolaget. Men även att etablera vår brewpub och restaurang som en mötesplats för alla.

3. Hur mycket öl producerade ni 2019 och hur mycket räknar ni med att producera under 2020?

Vi gjorde cirka 15000 liter , vi hoppas på 90000 liter 2020.

4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2020? Varför?

– Jag vill ju hoppas och tro att gårdsförsäljning och frågan om differentierade ölskatten fortsätter och att våra politiker äntligen tar sitt förnuft till fånga. Men det är nog lite av ett långskott fortfarande, tyvärr.

5. Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2019? Varför just det bryggeriet?

– Många är ju riktigt bra idag och svårt lyfta någon, men This Is How från Piteå tycker jag varit en mycket trevlig bekantskap framförallt med sin Raspberry Berliner Weisse. Nu till jul har jag hittat min favorit i Oceans Julöl! Mycket bra!