Ny satsning ska ta Göteborgsöl på export

”Göteborgsfenomenet” ska spridas i såväl Sverige som utomlands. Det vill Pelle Frost se till och första steget är en super-collab i nästa vecka.

Namnet ”Göteborgsfenomenet” myntades av någon på Systembolaget för några år sedan, när just bryggerier i Sveriges näst största stad växte snabbt och tog allt mer plats på hyllorna.

Nu vill Pelle Frost spinna vidare på just det uttrycket och se till att Göteborgsöl sprids både i Sverige och utomlands.

– Vi borde lyfta fram hur bra öl vi gör och hur vi jobbar tillsammans, säger han.

Frost är noga med att lyfta fram Mikael Engström, grundare av Dugges, som den person som skapade Göteborgsfenomenet med samarbeten och mycket kontakter mellan bryggerierna.

Hela projektet börjar i nästa vecka, då 15 bryggerier samlas för att göra ett öl tillsammans.

– Det blir en pale ale i New England-stil och det blir ett bra tillfälle att träffas.

Planen är sedan att jobba vidare tillsammans och då är det kanske inte alltid samma 15 bryggerier som deltar. Frost ser gärna en form av turné där Göteborgsölen lanseras vid speciella events både i Sverige och utomlands. En kontakt som finns är med Sören Parker Wagner och det kommer att leda till en tap takover på Fermentoren i Köpenhamn under våren. Då skulle alla deltagande bryggerier kunna ha med en eller kanske två öl.

– Alla behöver inte vara på plats varje gång, det här är en grej vi ska göra tillsammans och då kan vi representera varandra. Jag hoppas att vi även ska kunna komma ut till andra europeiska städer och göra samma sak, säger Frost.

Här är bryggerierna som deltar vid bryggningen, som också blir startskottet för projektet:

All In Brewing

Poppels

Dugges

Stigbergets

Vega

O/O

Beerbliotek

Odd Island

Attic Meadery

Spike

Mikrofonbryggeriet

Morgondagens

Mohawk

Electric Nurse

Oceanbryggeriet