Ny satsning ska lyfta craft beer i USA

Natonal Independent Beer Run Day. Det är den nya satsningen på craft beer i USA. Målet är att få så många att välja den ölen till 4 juli. Foto: Brewers Association.

Natonal Independent Beer Run Day. Det är den nya satsningen på craft beer i USA. Målet är att få så många att välja den ölen till 4 juli.

Det är 3 juli som National Independent Beer Run Day genomförs i USA och det här blir första året. Plane är att få så många som möjligt att välja craft beer inför festandet på de namerikanska nationaldagen 4 juli.

– När du planerar för 4 juli, tänk oberoende och drick oberoende, säger Julia Herz på Brewers Association i ett pressmeddelande.

Tre olika reklamfilmer har rullat i amerikansk tv och givetvis är dagen utvald av en anledning. 3 juli är en av de dagar då det köps mest öl i USA, för att alla sedan vill fira dagen efter.

Nu återstår att se om satsningen har någon effekt och om det blir mer craft beer på borden under årets nationaldag. Den totala ölförsäljningen i USA har planat ut det senaste året, men när det gäller craft beer så ökar försäljningen en del.