Ny publik framgång vid festival i Malmö

Bildspel

Bild 3 av 5

Anna Gustavsson och Amanda Schultz var två av volontärerna under festivalen.

 

Helgens ölfestival i Malmö blev en ny framgång för Skånes Dryckesproducenter. Cirka 5000 besökare dök det upp i Malmö Folkets Park under lördagen.

Skånes Dryckesproducenter fortsätter att locka gott om besökare till sina arrangemang. I helgen hade man flyttat ut i Folkets Park och det var en hel del besökare som dök upp. Under dagen nådde man totalt cirka 5000 personer.

– Jag hade faktiskt trott på ännu fler men jag ska inte klaga. Kanske var det lite för fint väder, en del valde nog att åka till stranden i stället, säger arrangören Jakob Thomsgård.

Festivalen genomfördes med ett långt pass mellan 12 och 22 på lördagen och det fanns öl från en hel del skånska bryggerier att välja bland.

Dessutom genomfördes tre provningar och en paneldiskussion.

– Det pratades en hel del om vad som utmärker skånska bryggerier och dessutom pratades det om ölets roll i historien, säger Thomsgård.

Utställarna var överens om att det blev en festival med en väldigt blandad publik, vilket sågs som positivt.

– De fick träffa många nya människor och dessutom var könsfördelningen ganska jämn,säger Thomsgård.

Nu ska festivalen utvärderas men efter en första kontakt med Folkets Park verkar det som att alla inblandade var nöjda med festivalen.

– Vi har bara pratat som hastigast men de verkar nöjda med oss och vad vi gjorde. Det här kan säkert bli aktuellt igen och vi är sugna på att göra om det, säger Thomsgård.