Ny miljardförlust för Constellation Brands

Constellation Brands går rejält back på sin investering i cannabisföretaget Canopy Growth. Foto: Montage.

Hur mår egentligen det stora ölföretaget Constellation Brands? Första blev satsningen på Ballast Point ett fiasko, nu förlorar man miljarder på cannabis.

Constellation Brands är företaget som bland annat står bakom ölen från Corona, Modelo och Funky Budda. Nyligen såldes Ballast Point efter att den satsningen inte alls blivit som man tänkt sig.

Ballast Point köptes för en miljard dollar 2016, och när det i slutet av förra året såldes till Kings & Convicts tros värdet bara ha varit en tiondel av den miljarden.

Constellation Brands har också satsat på cannabis genom att köpa in sig i företaget Canapy Growth. Men det har verkligen inte varit någon kassako så här långt. I rapporten för det tredje kvartalet 2019 visar det sig att cannabisföretaget under den perioden gett en förlust på hela 534 miljoner dollar. Det motsvarar drygt fem miljarder svenska kronor.

Nu undrar flera experter om Constellation Brands återigen har spenderat alldeles för mycket på ett företag. Inom företaget säger man att det kan ta flera år innan en sådan satsning blir lönsam, vi får svaret framöver men så här långt har det inte varit någon bra affär.