Ny design när Anchor 125-årsjubilerar

Anchor förändrar sin design rejält i samband med att man fyller 125 år. Foto: Anchor Brewing.

125 år är en lång tid som bryggeri. Nu firar Anchor Brewing med att bland annat lansera en ny design.

Det var alltså redan 1986 som Anchor Brewing startades i San Fransisco. Med 125 år på nacken har man funnits ungefär 100 år längre än de bryggerier som räknas som pionjärer för den moderna ölrevolutionen i USA.

Anchor har också etablerat ölstilen steam beer på marknaden, och hållit så hårt på det att man bland annat krävt att flera svenska bryggerier ska ta bort namnet steam från sin ölnamn.

Men nu är det fokus på jubileum och den nya desigen är förstås tänkt att kännas fräschare och ge bättre synlighet på hyllorna. Ända sedan 1970-talet har Anchor använt sig av designern James Stitt, men han gick i pension i fjol, hela 93 år gammal. Nu är det istället flera olika pseroner som ersatt Stitt och den nya designen är helt klart ganska annorlunda jämfört med tidigare. Konceptet går igen på alla de öl som man producerar regelbundet.

– Vi vill vara innovativa och släppa nya produkter, men också knyta an till vår historia, säger bryggmästaren Thomas Riley till sajten SFGate.

1965 köptes bryggeriet av Frederick Louis ”Fritz” Maytag III, och det var då räddningen undan konkurs och nedläggning.

Så sent som 2014 släppte Anchor sin första india pale ale och 2017 köptes bryggeriet upp av japanska storföretaget Sapporo.