Nu startas Celis upp för tredje gången

Pierre Celis var mannen som väckte liv i ölstilen witbier. Två gånger startade han bryggeri och båda gångerna tog andra över. Nu startar dottern Christine upp bryggeriet för tredje gången.

Det är den amerikanske sajten craftbeer.com som berättar historien om Pierre Celis och hans familj.

Ölstilen witbier var mer eller mindre helt bortglömd på 50- och 60-talet. Men Pierre Celis ville få fart på den igen.

Han jobbade då som mjölkbud i Belgien men bestämde sig 1966 för att starta ett bryggeri med sitt eget namn. Det bryggeriet gick bra och witbier blev återigen en populär ölstil.

Men 1985 brann hans bryggeri ned och det fanns inga försäkringar. Det ledde till att Pierre Celis inte kunde satsa vidare. I stället togs bryggeriet över av det som i dag är Anheuser Busch InBev.

Enligt dottern Christine Celis ändrades då receptet och till slut försvann ölet. Pierre Celis sålde de aktier han hade kvar i bryggeriet.

I stället flyttade han till USA och Texas. I Austin bosatte sig familjen och tankarna på ett nytt bryggeri fanns med hela tiden. På resan till USA hade Pierre Celis nämligen smugglat med sig husjästen väl inpackad och gömd i hans skor.

Även det här bryggeriet blev en framgång, men när Pierre Celis sålde till Miller tog det inte lång tid innan hans öl försvann igen.

2002 köpte Michigan Brewing Company rättigheterna till Celis White, men det bryggeriet stängdes 2012.

Det var då som dottern Christine Celis bestämde sig för att ge sig in i ölbranschen. Hon köpte rättigheterna till varumärket, lyckades få tag i originaljästen från Belgien och därefter har det varit full satsning.

Med hjälp av några investerare står bryggeriet nu klart i Austin, Texas, och produktionen är i gång. Med på resan med Celis 3.0 finns även Christines dotter Daytona Camps, som jobbar i bryggeriet.

Under sommaren ska ett taproom öppnas och i augusti är planen att ölet ska finnas tillgängligt i butiker.

Deras taproom ska byggas så att det påminner om bryggeriet på 1960-talet. Bryggverket är på 5000 liter, så det är en offensiv satsning som görs.

Och vi gissar att den här gången kommer inte bryggeriet att säljas.

Läs hela artikeln här.