Nu ska Northern Brewers öka takten

Markus Falkner berättar att Northern Brewers investerat i nya tankar och bryggverk. Foto: Privatbild

Lappländska Northern Brewers satsar nu på ett nytt bryggeri för att mångfaldiga produktionen.

Precis i dagarna har Northern Brewers i Storuman kört de första provbrygderna i det nya bryggeriet. Från att ha kokat öl i ett bryggverk på 200 liter gör man det nu i ett bryggverk på 1000 liter. Bryggeriet har även flyttat in i nya lokaler och gått från ett utrymme på 50 kvadratmeter till ett på 200.

– Vi ska göra mer öl helt enkelt. Vi ska gå från 15 000 liter per år till 100 000 och har satsat på ny utrustning. Bryggverket monterades klart i helgen, säger Markus Falkner på Northern Brewers.

Tanken är på sikt att en ökad produktion även ska innebära att delägaren Per Gunnarsson som förste person ska kunna gå in och jobba heltid med bryggeriet.

– Vi ska öka och ha nån anställd, men det kommer inte att ske i närtid på grund av corona.

Den nya produktionsanläggningen ska inte bara ge en större volym utan också vara mer automatiserad.

– Det har varit fyra år med handarbete, men nu blir mer automatiskt och vi behöver inte slita så mycket. Dessutom får vi större noggrannhet i produktionen.

I investeringarna har även en ny flasklina ingått.

– Vi kan lägga till möjligheten att köra burkar framöver, men det blir inte nu, vi är flaskgubbar …

2020 har varit ett hyfsat år för bryggeriet. Omsättningen kommer att öka från 800 000 kronor till 1 000 000 och bakom det ligger försäljningen till Systembolaget. En annan anledning till att det går bra är det faktum att Northern Brewers fått göra ett specialöl till dansbandet Streaplers

– Det var lite kors i taket att vi faktiskt ökar omsättningen. Vi hade satt ett högre mål, som vi inte når, men det är positivt att öka i alla fall.

I dagsläget har bryggeriet fem öl på Systembolaget, samt en del mer säsongsbetonade öl som kommer och går. Ölen är grundade i omgivningen och innehåller ofta inslag från den lokala floran.

– Vi har alltid örter och bär med, som hjortron, kvanne, älgört, och har aldrig kopierat nån annan. Folk gillar det, de vill ha det udda, att få en upplevelse av det de äter och dricker.

Men det är inte slut på för Northern Brewers planer i och med att det nya bryggeriet står klart.

– Vi ska satsa mer på södra Sverige och försöka slå oss in hos hotell och restauranger. Lyfta den norrländska prägeln i syd.

– Sen har vi planer på festivaler och företagsevent. Vi har en konferensanläggning vid det nya bryggeriet där vi vill ordna äventyr kombinerat med företagsevent. Men det får vänta, folk måste kunna träffas igen först.