Nu satsar Stene på öl från Cantillon igen

Stene Isacsson satsar på Cantillon och självrunnen tysk öl i de delar av Zum Franziskaner som så här långt inte har använts. Foto: Ronny Karlsson.

Nu satsar Stene Isacsson på öl från Cantillon igen. Snart öppnar nämligen en ny del av hans Zum Franziskaner i Stockholm.

För många är Stene Isacsson starkt förknippad med belgiska surölsbryggeriet Cantillon. Det var han som började att ta in den surölen till Sverige och har varit med på resan där bryggeriet gått från att ha varit hotat av nedläggning, till att hyllas världen över.
Men i fjol sålde han sin del i Akkurat och startade Zum Franziskaner där inriktningen på öl handlar om lager.
Det uppehållet från lambic varade dock inte så länge. Nu blir det nämligen Cantillon-öl hos Isacsson i gen i samband med att de bakre delarna av Zum Franzizkaner öppnas med egen bar.
– Det är en väldigt dyr lokal som står och tickar hyra så det är nödvändigt att ha någon typ av verksamhet där. Så nu till hösten kör vi igång med en provisorisk bar där inne, säger Isacsson.
Därinne blir det inlednigsvis en bar med fyra kranar, och där ska Stene erbjuda sina verkliga favoriter. Däribland Cantillon igen.
– Nu till hösten kommer vi ha fyra fasta kranar på med favoriterna Gänstaller och Nynäshamns Ångbryggeri samt någon gästöl som kommer variera. Det kommer dessutom alltid att finnas en Cantillon på där vi blandar från hela deras sortiment. Cantillon kommer bara att serveras i bakfickan, förklarar han.

Utöver de fyra fatölen är planen också att ha självrunnen tysk öl så ofta som möjligt i den del som ska kallas Bakfickan.

– Jag har beställt ganska mycket självrunnet och vi har åtminstone an leverans till inspikad innan årsskiftet, säger Isacsson.
Bakfickan kommer att hållas öppen fram till nyår, sedan väntar en renovering av den delen också. Då ska det byggas en egen ingång och rensas upp på en del andra sätt.
– Rummet i sig är helt fantastiskt vackert men inredningen är gräslig med 80-tals ”IKEA-art Nouveau” som jag kallar det för. Jag vill ha det lite mer stilrent och framför allt öppna upp. Både så att man tar fram de fina fönstren men även se till att det blir en riktig entré från det hållet också. Jag tror att det kommer göra att hela stället känns mer spännande och intressant.
Cantillon och Stene Isacsson har tidigare vid flera tillfällen även samarbetet genom att skapa unika öl som då såldes på Akkurat. Nu återstår att se om även sådana samarbeten kommer tillbaka.
– Haha, så sent som förra veckan ventilerade jag faktiskt en idé med Jean som jag hoppas skall gå att genomföra. Han tände på idén så nu är det nog mest tiden det hänger på, avslöjar Isacsson.