Nu blir ölpromenaden i Malmö digital

Öltipspromenaden är det stora eventet under Malmö/Lund Beer Week. Nu firar den tio år och då blir det digitala svar som gäller.

Malmö/Lund Beer Week inleds idag och håller på 21-27 maj. Som vanligt blir det en hel del olika aktiviteter och det här är första gången som Lund officiellt är en del av ölveckan.

En del nya ställen har anslutit sig och erbjuder event under veckan. Ett sådant är Kulturbolaget (KB) som brukar satsa mest på musik, men som nu binder samman musik och öl. Det blir nämligen ölevents med såväl Frequency Beer Works och Odd Island. Båda de banden har kopplingar till hårdrocksbandet In Flames.

På lördag är det sedan dags för ölveckans huvudevent och då handlar det om Sällskapets Maltes årliga öltipspromenad.

– Väderleksprognosen för den kommande veckan ser lovande just nu så det skulle inte förvåna mig om vi slår förra årets rekord då minst 800 personer deltog vid öltipspromenaden, säger Jonas Carlsson Stroh, som ansvarar för ölveckan.

Nytt för i år är att svaren kommer att lämnas in digitalt. Deltagarna får en länk till ett formulär där de lämnar sina svar. Anledningen till detta är det stora intresset och den tid det tar att rätta alla inlämnade svar.

Jonas Carlsson Stroh utesluter inte att det på sikt kan bli fler städer än Malmö och Lund som är del av ölveckan. Men det bygger på att det finns entusiaster som kan hjälpa till med arrangemang.

Här kan du se alla veckans event.