Norrländskt kultöl tillbaka på hyllorna

Key Beer var ölet som alla i Norrland ville ha. Efter ett långt uppehåll gör det nu comeback.

Det är Nyckelbryggerier i Älvsbyn som ser till att den gamla klassikern kommer tillbaka. 2 juli finns den tillgänglig hos Systembolaget.

– Vi är otroligt stolta över att kunna erbjuda Key Beer igen. Vid tillverkningen har vi utgått från det ursprungliga receptet och lagt mycket tid på att utveckla den smak som känns igen av de som drack Key Beer på 70-talet och som passar även nya konsumenter. Vi landade i en klassisk exportlager som har en balanserad smak med lagom beska och sötma, säger Mia Grenmark Köhler, vd på Nyckelbryggerier.

Key Beer kommer att finnas både som starköl och folköl och kommer säkert att väcka en del minnen till liv för de äldre generationerna. På 70- och 80-talet var Key Beer det klart mest säljande ölet i Norrland, men sedan blev bryggeriet uppköpt och lades ned. Under sin bästa tid stod ölet enligt bryggeriet för uppemot 75 procent av ölförsäljningen i norra Sverige.

2007 bestämde sig nya entreprenörer att satsa igen och så här långt har Nyckelbryggerier mest handlat om läsk. Men när det nu är dags för öl igen blir det en klassiker som dammas av.

Under ölets storhetstid användes ”Jag drick int Stockholmsöl” i reklamen och det var en succé.

Nu återstår att se om ölet kan få samma framgångar en gång till.