Nils Oscar vill växa på flera marknader

Bildspel

Bild 2 av 6

Bryggeriet är stort och har en kapacitet på tre miljoner liter på ett år.

 

Efter drygt 20 år har Nils Oscar fortfarande en hel del utvecklingspotential. Fler samarbeten och bättre spridning i Sverige står bland annat på att göra-listan.

Nils Oscar i Nyköping hör till pionjärerna inom svensk öl. Längs vägen har det hänt en hel del med företaget, det har blivit en flytt till Nyköping, namnet ändrades till Tärnö Bryggeri och blev därefter till Nils Oscar AB.

Grundare var Karl-David Sundberg och i dag ägs företaget av hans tre döttrar. Nils Oscar var faktiskt Karl-David Sundbergs farfar så namnet har en tydlig koppling inom familjen.

En som varit med på nästan hela resan är Patrick Holmqvist. Han hade ett förflutet på Pripps, Spendrups, Källefalls Bryggeri och Ahlafors innan han kom till Stockholm för att jobba på det som i dag är Nils Oscar.

– Jag kom med i april 1997, driftsatte först vår maltenhet och kom sedan till bryggeriet 1998, minns han.

Huvudskälet till flytten för drygt tio år sedan var utrymme. Man växte ur sin gamla lokal och passade då på att omlokalisera bryggeriet till Nyköping, där man håller till i ett gammalt vattenverk.

God Lager är ett öl som varit med under hela resan, men det finns fler gamla klassiker. Ett sådant öl är Lundgrens Lager, som inte längre bryggs.

– När den kom var den det beskaste som fanns i Sverige med 40 IBU, säger Holmqvist.

I dag är Nils Oscar ett bryggeri som har en årlig produktion på cirka 1,2 miljoner liter. Det är en nivå som man vill utöka. I dag jobbar 14 personer på bryggeriet, varav sju är i produktionen.

– Vi växte i fjol men vill växa mer. Vi skulle kunna brygga tre miljoner liter på ett år men då skulle vi behöva anställa fler personer, säger vd Mattias Davidsson.

Han har inte varit med lika länge som bryggmästaren Patrick Holmqvist, men har satt sig in i företagets historia och därefter också skapat en plan för framtiden.

– Vi märker av att det är tuffare att vinna offerter på Systembolaget, men samtidigt ser vi inte andra bryggerier som konkurrenter, säger han.

Nils Oscar har genom åren skaffat sig en trogen kundkrets, men märker samtidigt hur trenderna förändras när det gäller intresse för olika öl.

– Vi upplever inte att det krävs nya öl hela tiden. Vi har ett fast sortiment med en trogen skara följare. Sedan gör vi nya öl utöver det, säger Holmqvist.

– Nya öl är ett sätt för oss att marknadsföra oss och dessutom ett sätt för oss att utvecklas, säger Davidsson.

Sverige är den klart största marknaden, men exporten har börjat att ta fart. Framför allt är det något oväntat i Brasilien som har har bäst fart.

– Vi ser en stor möjlighet utomlands och just nu är vårt fokus på Brasilien och England, säger Davidsson.

Samtidigt tror han att det finns marknadsandelar att ta även inom Sveriges gränser. Ett sätt att nå nya marknader kan vara att samarbeta med andra bryggerier. Samarbetsölen är få så här långt, men planen är att det ska göras oftare i framtiden.

När det gäller försäljning speglar fortfarande bryggeriets tidiga historia av sig i siffrorna.

– Stockholm är helt klart vår bästa marknad, nu behöver vi bli bättre även på andra håll i landet, säger Davidsson.