Alkoholfri öl ökade kraftigt på nätet

Carlsberg Sveriges VD Peter Hammarstedt. Foto: Carlsberg

När coronapandemin drabbade Sverige har nätförsäljningen mångfaldigades försäljningen av alkoholfri öl.

Det är analysföretaget Nielsen som tagit fram statistik som mäter totalförsäljningen av alkoholfri öl hos de större aktörerna i den svenska detaljhandeln, som ICA, Axfood och City Gross . Och den visar att svenskarna i allt högre utsträckning väljer alkoholfritt. Under perioden mars till september ökade försäljningen i näthandeln med 351 procent.

Och mest av allt säljer Carlsberg Alcohol Free.

– Vi lanserade Carlsberg Alcohol Free för snart 15 år sedan. På den tiden fanns det många fördomar, framförallt att alkoholfri öl inte smakade tillräckligt bra. Men under de senaste åren har svenskarna verkligen fått upp ögonen för alkoholfri öl. Vi har idag åtta olika alkoholfria öl i vår portfölj, men storsäljaren är fortfarande Carlsberg Alcohol Free som har en marknadsandel på 28 procent, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige i ett pressmeddelande.

Totalförsäljningen av alkoholfri öl har ökat sedan ett flertal år tillbaka. Sedan 2014 har siffran fyrdubblats från 5 miljoner liter till 20 miljoner. Här nedan kan du se de tio mest säljande ölen i Sverige.

1 Carlsberg
2 Mariestads

3 Falcon

4 Staropramen
5 Norrlands Guld
6 Brutal Brewing
7 Heineken
8 Brooklyn

9 Gotlands Bryggeri

10 Eriksberg