Nacka Bryggeri satsar på exklusiva öl

Vlado Marusic och Thord Lindstein på Nacka Bryggeri. Foto: Ronny Karlsson

Nacka Bryggeri satsar nu på en serie exklusiva öl. Tre har redan släppts och totalt ska det bli kanske fem till tio stycken efter utvärdering av de första.

Ovanliga öltyper som är dyra att producera i en begränsad volym märkta med ”Limited Exclusive Edition”. Det är Nacka Bryggeris nya produktlinje. Redan har man släppt tre: en supersaison med hallon, en brut triple IPA och en belgisk quadrupel. I mars kommer en baltic porter och även en barley wine är på gång.

– Vi påbörjade den här satsningen på sensommaren i år. Vi vill kunna öka omsättningen och lönsamheten med befintlig kapacitet. Vi hade valet mellan att bygga ut eller producera dyrare öl, då valde vi att prova det senare. Det är en kompleteringsstrategi och vi får se hur det fungerar, säger Thord Lindstein på Nacka Bryggeri.

Serien släpps på Systembolaget lokalt och online och gemensamt för dem alla är att de görs i begränsad utgåva, ligger runt tio procent och är lagringsbara. Och hittills har försäljningen gått hyfsat.

– Det är som allt nytt. Första batchen ryker snabbt, men sen har det rullat på och försäljningen går enligt plan.

För ett par år sen skrev vi om hur Nacka Bryggeri skulle genomföra en crowd sourcing för att betala för sin expansion. Enligt Thord Lindstein var det en halvhjärtad satsning som inte gick så bra. 

– Den sket sig, vi försökte bara via vår vår egen Facebooksida, men vi fick in 350 000 kronor på en nyemission i stället, säger han.

Och planen på expansion ligger fast även om man inte riktigt har konkretiserat den än.

— Vi ska öka kapaciteten något, men inte extremt, kanske 30-40 procent med nya jäs- och trycktankar, så att vi kan öka med även våra volymprodukter.

Idag producerar Nacka Bryggeri runt 40 000 liter öl per år och även om krogarna i city i princip försvunnit så har man klarat pandemin hyfsat.

– Det har varit en nedgång, men inte så extremt. Vi hade en bra fördelning mellan krogar, Systembolaget och livsmedelshandeln. Krogarna har dött tills vidare, Systembolaget har ökat och även livsmedelshandeln har ökat.