Mosswall vill lyfta öns mat och dryck

”Allt för ön” ska samla mat- och dryckesproducenter på Gotland och få spridning på produkterna över landet. Bakom initiativet står Gotlands Bryggeri.

Det är under Almedalsveckan som initiatviet får sin start och målet är att med gemensamma krafter få mer uppmärksamhet för den dryck och den mat som produceras på ön.

– Första ledet i detta var att besöka tolv olika producenter på ön. Det slog mig att allt som behöver finnas på ett matbord finns här på Gotland, säger Gotlands bryggeriers vd Mikael Mossvall.

Under nästa vecka bjuds alla producenter in till ett öppet hus hos Gotlands Bryggeri, där det ska finnas möjlighet att smaka sig fram fram gotländska rätter och drycker.

Under hösten tas sedan nästa steg i projektet, då man ska samarbeta med föreingen som genomför tävlingen Årets Kock.

– De kommer hit i höst, med flera av vinnarna i Årets Kock. Då vill vi ge dom chansen att se vad som finns att erbjuda på ön, säger Mossvall.

Målet är att få lokala producenter att nå ut till en bredare publik och samtidigt ge en bild av Gotland som en framstående region inom mat och dryck.

– Det vi delar med lokala, småskaliga mat- och dryckesproducenter på ön är ett genuint intresse av att skapa högkvalitativa produkter. Det vi har, som många andra småskaliga producenter saknar, är ett starkt nätverk och marknadsföringskanaler för att nå ut bredare med produkter och budskap. Därför vill vi med initiativet lyfta fler producenter och ge dem möjligheten att tillsammans med oss nå ut med sina produkter, säger Mikael Mossvall, VD på Gotlands Bryggeri.

I dag finns elva bryggerier på Gotland och Mosswall ser gärna att även de blir engagerade i projektet.

– Vi har återkommande träffar mellan bryggerierna på Gotland och kommer att fortsätta med det.