Mohawk firar med ölet som startade allt

Bildspel

Bild 1 av 4

Stefan Gustavsson bryggde en dubbel-IPA för att få med Wicked Wine på sitt projekt. Nu firar man tio år med att släppa samma öl.

En hembryggd dubbel-IPA från Stefan Gustavsson fick Wicked Wine att vilja satsa på Mohawk Brewing. Nu är det dags för tioårsjubileum och då släpps just det ölet på Systembolaget.

Gustavsson tillhör pionjärerna på den svenska ölscenen och redan i början av 2000-talet drev han ett importbolag tillsammans med Andreas Fält.

Men det är som receptmakare och bryggare som han gjort sig mest känd. 2005 gick han bryggarutbildningen i Ludvika och sedan dess har han varit branschen trogen.

– Jag hade min första praktik på Krönleins och fick kontakt med Grebbestads Bryggeri när de var och hämtade jäst i Halmstad, minns han.

Han blev snabbt erbjuden ett jobb i Grebbestad efter att den dåvarande bryggaren slutat och nappade på det.

– Jag både pluggade och jobbade då. Jag gjorde mitt slutarbete på Grebbestad samtidigt som jag bryggde öl.

Gillade Mikkeller

Det blev flytt till Tanumshede även om det också blev en hel del nätter på bryggeriet. Men när det var dags att bli förälder för första gången kom tankarna på att flytta hem till Göteborg. Problemet då var att det inte fanns så många bryggerier att jobba på. I det läget fanns inga platser på Dugges, Oceanbryggeriet eller Ahlafors, som var de enda existerande bryggerierna.

– Jag funderade en hel del på vad jag skulle göra. Mikkeller hade haft sitt genombrott då och det var en affärsidé som jag gillade. Jag ville testa något liknande i Sverige, jag ville inte ha eget företag en gång till, säger Gustavsson.

Det var här som importföretaget Wicked Wine kom in i bilden. De tog då bland annat in öl från Flying Dog och Sierra Nevada till Sverige och när ett samarbete började att diskuterades ville Gustavsson visa upp sina bryggarkunskaper och tog med en hembryggd brunporter.

– Den gillade dom inte alls, så då bestämde jag mig för att ge dom något jag visste att de skulle gilla.

Det mynnade ut i en hembryggd dubbel-IPA som uppskattades en hel del och det ölet fick fart på samarbetet. Samma recept har nu blivit Mohawk X som precis släppts på Systembolaget.

Det fanns vissa planer på att skaffa eget bryggeri, men så blev det aldrig. I stället höll Wicked Wine koll på Systembolagets offerter och Stefan Gustavsson letade efter bryggerier man kunde samarbeta med.

Öl under annat namn

Till en början gjordes dessa samarbeten utan att Wicked Wines namn syntes. Det första ölet var Midvinternattens Mörker som bryggde hos Sigtuna Bryggeri och där skapades också ett påsköl 2009 samt två julöl senare samma år. Hos Slottskällans bryggdes Black Rocket Porter och alla dessa öl släpptes på Systembolaget.

– Väldigt många trodde att de ölen var respektive bryggeris öl, men så var det inte, säger Gustavsson.

2010 bildades så företaget Mohawk Brewing och framgångarna fortsatte. Mohawk Rye IPA blev första ölet under eget namn på Systembolaget.

– Jag tror vi vann sex lanseringar i fasta sortimentet under 2010 och tio under 2011. Det första ölet kom in med väldigt kort varsel efter att ett danskt öl dragits tillbaka, minns Gustavsson.

Inspirationen kom många gånger från de amerikanska bryggerier som växt fram i USA och som exporterade öl till Sverige.

– För mig var det väldigt viktigt i början att visa att jag kunde göra riktigt bra öl. Jag ville visa att vi kunde få amerikansk kvalitet utan att exportera öl.

Brygger hos Spike

Efter att ha flyttat runt bland lite olika bryggerier inleddes 2015 ett samarbete med Vega Bryggeri i Göteborg. Men när Vega växte blev det trångt i lokalerna, och strax efter att Mohawk flyttat ut fick även Vega söka sig till nya lokaler.

Nu är det bryggning hos Spike Brewery som gäller, och där har Mohawk sina egna tankar och egna ytor i lokalerna.

I dag är det fortsatt Systembolaget som ölen säljer bäst på, men att komma in i fasta sortimentet är tuffare. Dels finns många fler aktörer, dels har Stefan Gustavsson synpunkter på priserna på de offerter som kommer ut.

– Vi skulle gärna ha öl som såldes över hela landet, men ser inte att det skulle bli någon marginal på de ölen. Offerterna har väldigt låga priser.

Under jubileumsåret blir det i stället fokus på att släppa många öl lokalt på Systembolaget.

– Vi ska försöka att få ut ett öl varje månad, det blir ett bra sätt att synas.

Hyllar bryggerier

Den svenska ölbranschen har förstås förändrats enormt under de år som Stefan Gustavsson varit aktiv som bryggare. Han säger utan att tveka att svensk öl håller världsklass, men vill lyfta fram framför allt tre bryggerier som han tycker gör det mesta rätt.

– Dugges har alltid haft en plan, de gör bra öl men jobbar bra med ekonomin och månar om sin personal. Oppigårds har jobbat målmedvetet och har alltid haft en känsla för att komma med nyheter i rätt tid. Dessutom har Poppels varit fantastiska på att marknadsföra sig.

Med ölet Mohawk X summerar Stefan Gustavsson och Mohawk Brewing tio år i branschen. En bransch han är stolt över att vara en del av.

– Vi har byggt vår boom till stor del på egen kompentens, där har bryggarutbildningen varit väldigt viktig. Det är helt otroligt så mycket som hänt med kvaliteten, det har blivit väldigt bra öl i Sverige.