Mjödner vill skapa nya sällskapsdrycker

Sakta men säkert blir mjödtillverkarna fler i Sverige. Mjödner från Gävle vill få svenskarna att få upp ögonen för drycken.

Mjöd kallas i bland för honungsvin och har blivit populärt i en del kretsar även i Sverige. Mjödhamnen har varit tidiga med sin produktion och på senare år har till exempel Sahtipaja och Allsta valt att tillverka mjöd såväl som öl.

Mjödner är ännu en mjödsatsning, och det är Niklas Nolemo tillsammans med sonen Emil som står bakom varumärket.

– De flesta som tillverkar mjöd väljer att smaksätta den med till exempel frukter eller bär. Vi har inte gjort det så här långt, säger Niklas Nolemo.

Företaget registrerades under förra hösten, tidigt i år sattes den första batchen och de första flaskorna fanns ute på marknaden i våras. Men sedan kom ett ofrivilligt uppehåll i produktion.

– Det har varit tre dåliga honungsår i rad och vi hade ingen stor leverantör. Vi fick inte tag på honung och stod still i tre-fyra månader.

Under sommaren kunde produktionen återupptas och nu är det full satsning som gäller. 300 liter mjöd bryggs vid varje tillfälle och målet är att göra en batch i veckan under våren.

– Eller kanske till och med lite mer, vi får se, säger Niklas Nolemo.

Det är sonen Emil som står för produktionen, och han är heltidsanställd av företaget.

Så här långt finns tre olika mjöd framtagna. Ask och Embla är båda på 8,5 procent, där Ask är den torrare varianten. Garm är den kraftigaste av mjöden med en alkoholstyrka på elva procent.

– Vi vill göra olika mjöd för folk har olika smak. Vi vill att vår mjöd ska passa till olika matsorter, men vill också gärna inför mjöden som en sällskapsdryck, säger Nolemo.

Nu återstår att se hur populärt mjöd kan bli i Sverige. Det går åt rätt håll även om utvecklingen fortfarande inte är i fas med till exempel den inom öl.