Mjödner hoppas på att växa på Systembolaget

Satsningen mot Systembolaget har gjort att Mjödner expanderat sin mjödtillverkning rejält. Nu hoppas man också få se mjöden som en egen kategori på Systembolaget.

Gävleföretaget har tagit ett stort steg under vintern och har nu en helt annan produktion än tidigare. Från en maxproduktion på uppemot 20000 liter per år, kan men nu göra mer än det tredubbla.

– Vi gjorde batcher på 300 liter tidigare, nu gör vi drygt 1000 liter och har sex tankar i den storleken, säger Niklas Nolemo.

I dagsläget jobbar brorsdottern Denise Nolemo med produktionen, medan Niklas sköter mycket av det administrativa. Den rollen kommer sedan Denise att ta över mer och mer när Niklas son Emil kommer tillbaka i företaget.

Anledningen till satsningen var att Mjödner i september i fjol fick in mjödet Embla i Systembolagets fasta sortiment. Dessutom finns Garm att beställa över hela landet.

– Försäljningen går bättre och bättre, i början trodde 95 procent att mjöd är som öl och då har man ett bekymmer. Men fler och fler har förstått och vi försöker synas mycket så att de intresserade ska få smaka under rätt premisser, säger Niklas.

Under senare år har det dylt upp cirka tio mjödtillverkare i Sverige, och flera gör starka av dom och söta dessertmjöd. Den vägen har inte Mjödner gått så här långt.

– Vi gör lite torrare mjöd än de flesta andra, det riktigt söta har inte varit vår grej. Men vi har lite prototyper även på mjöd som är lite sötare, vi hade med oss det till Hakets festival i Göteborg.

Ett mål framöver är att även locka vinälskarna till mjödet och det finns också ett mål i att få mjödet mer accepterat hos en bredare publik. I dagsläget har mjöd inte ens en egen kategori på Systembolaget.

– Vi hoppas på att få in fler mjöd där och att även andra ska få plats. Vi har visat nu att mjöd kan sälja på Systembolaget.