Mixpack ska sprida öljättens mer udda öl

Molson Coors släpper ett mixpack med öl som inte når den stora publiken vanligtvis. Foto: Molson Coors.

De förknippas kanske mest med massproduktion av öl som Coors Light. Men nu släpper Molson Coors ett specialpack med tre öl som varit svåra att få tag på.

 

Vid bryggeriet i Golden, Colorado, producerar Molson Coors, ett av världens största ölföretag, de öl som tas fram i mindre volymer och några av dom har varit rejält eftertraktade av amerikaner.

Nu är planen att låta de ölen få en större distribution via ett mixpack som tagits fram.

– När vi presenterade planerna på vårt mixpack var reaktionerna så många att vi var tvungna att göra det. De tre ölen har alla en fantastisk historia som knyter av till bryggeriet i Golden, säger Meagan Nelson på AC Golden, som bryggeriet heter.

Vilka öl handlar det då om? Jo dessa tre:

Barmen Pilsner: Ölet lanserades 1997 och var Coors tolkning av en klassisk tysk pilsner. Ölet såldes bara till utvalda pubar som klarade av det test som man kallar ”German Seven-Minute Pour”, och gästerna uppmanas att lämna tillbaka sitt öl om det inte har en korrekt skumkrona.

Batch 19: Ölet som förbjöds i samband med förbudstiden och när receptet försvann trodde ingen att det skulle komma tillbaka. Men nästan ett århundrade senare hittades receptet i Adolphs Coors privata böcker och nu bryggs det igen.

Coors Banquet: Ölet bryggdes för första gången 1873 men ölet har aldrig distribuerats speciellt långt från bryggeriet, och det har gjort det eftertraktat. Enligt uppgift ska båda de tidigare presidenterna Gerald Ford och Dwight D Eisenhover sett till att ölet funnits tillgängligt i Air Force One.