Mindre påsköl såldes på Systembolaget

Påskveckan innebar lägre försäljning än i fjol för Systembolaget. Foto: Systembolaget.

Färre besökare och mindre mängd öl såld. Så såg det ut på Systembolaget under påskveckan, trots rapporter om ökad försäljning i corona-tider.

Efter att corona-viruset slagit till med full kraft i Sverige har ölförsäljningen till krogar minskat rejält, men rapporter från Systembolaget talade om ökad försäljning.

Men under påskveckan var faktiskt försäljningen lägre än under fjolårets påskvecka. 7 348 000 liter öl såldes det under påskveckan och det var en minskning med drygt två procent jämfört med i fjol.

Alla typer av drycker tappade i försäljning jämfört med förra påskveckan och även antalet besökare var lägre. Detta är förstås något som Systembolaget hoppats på i corona-tider.

2 593 734 personer besökte Systembolaget under påskveckan och det var 170 000 färre än i fjol.

Här är listan på de påsköl som sålde bäst:

  1. Mariestads Påskbrygd 77 302 liter
  2. Oppigårds Easter Ale 65 510 liter
  3. Wisby Påsköl 28 185 liter.
  4. Nynäshamns Pumpviken Påsk Ale 27 174 liter
  5. Jämtlands Påskebrygd 23 213 liter