Mikkeller och Brill sprider ny kärlek

Mikkeller och Brill fortsätter att sprida kärlek med öl. Det elfte ölet i serien ska dessutom firas med en kärleksfest i Stockholm.

Mikkeller K:rlek släpptes för första gången 2012 efter en ide från Marc Schuterman. Han ville ha ett öl som kunde bryggas återkommande och som ändrade recept för varje gång.
– Det blev sedan naturligt för oss att göra det här tillsammans med Mikkeller, berättar Josefine Olsson på Brill.
Nu är det dags för det elfte ölet i serien, och varje gång har det använts olika humle och olika maltsorter till ölet. Målet har varit att följa de trender som finns i ölvärlden och 2013 till exempel använde man frukt för första gången. Då blev det en pale ale med ananas.
– Vi är med och har önskemål om vilken typ av öl vi vill ha och så fixar Mikkel med receptet, säger Olsson.

Den här gången hakar man också på en tydlig trend då det blir en grumlig och humlig öl.
– Det blir en pale ale i New England-stil den här gången. Det är faktiskt första gången som Mikkeller gör en sådan öl, berättar Olsson.

Ölet finns på en del krogar men har premiär på Systembolaget 18 augusti. Samma dag fixar man också en kärleksfest på Mikkeller Bar i Stockholm.

– Det blir ballonger och kärleksballader. Tanken är att skapa en kärleksstämning i hela lokalen, säger Olsson.
Även i framtiden är planen att göra olika varianter av K:rlek.
– Det här känns som Marcs produkt och vi är glada att vara med och göra den. Den säljer bra och passar både för ölentusiaster och för dom som inte har ett lika stort intresse, avslutar Olsson.