Medlemsklubb ska ge lyft hos Beerium

Marcello Milli hoppas att den nya medlemsklubben ska bli ett lyft för Beerium. Foto: Ronny Karlsson.

Fler trogna konsumenter och även ett tillskott i kassan. Det är planen när Beeriums Kraftölsbryggeri i Ale satsar på en egen medlemsklubb.

 

Beerium har hämtat inspiration från Göteborgs Nya Bryggeri, som under flera år haft en sådan klubb, och där man i dag har flera tusen medlemmar.

– Vi vill aktivera medlemmarna och även ha dom hos oss. Det ska finnas möjlighet att hjälpa till med saker, även på bryggeriet, säger Marcello Milli, en av bryggeriets grundare.

Medlemsavgiften är en engångssumma på 500 kronor och då är man medlem för resten av livet. Bryggeriet ska trycka på mera och sprida information om satsningen.

– Vi har bara gått ut med det en gång på Facebook, så det är faktiskt överraskande många som har intresserat sig.

Förhoppningen är att knyta till sig personer som på olika sätt blir ambassadörer för bryggeriet i Ale, men det blir förstås också en ekonomisk boost om många ställer sig bakom det hela och blir medlemmar.

– Vi har haft ett tungt år, det har gått hyfsat på Systembolaget men försäljningen mot restauranger har avtagit med nästan 100 procent, säger Milli.

Även det taproom som finns vid bryggeriet har påverkats av coronaviruset och givetvis hoppas man på att få ha öppet där mer regelbundet så snart som möjligt. I den lokala finns också möjligheter till att ha speciella evenemang för sina medlemmar.

– Vi har inte satt upp något mål för hur många vi vill locka, men alla är välkomna, säger Milli.