Matkedja storsatsar på mindre bryggerier

Brittiska Co-op satsar hårt på mindre bryggerier. 200 olika bryggerier ska få chansen i kedjans lokala ölutbud.

Brittisk Co-op är precis som svenska Coop medlemsägt och driver matvaruhus. Nu har man fått upp ögonen för de mindre bryggerierna i landet. Efter en testperiod i Yorkshire ska Co-op nu satsa på att sälja öl från mindre lokala bryggerier över hela Storbritannien.

Satsningen är ett led i den satsning som görs på att sälja lokala produkter och runt 200 olika bryggerier ska finnas med och få sälja öl i sina hemtrakter. Man räknar med att försäljningen ska uppåg till ungefär 2,5 miljoner liter öl per år.

Jake Woods är ölinköpare på Co-op och han ser fram emot det nya samarbetet med mindre lokala bryggerier.

– Vi ser en stor potential för att de mindre bryggerierna ska fortsätta att växa, och vi är mycket glada över att vara med och stötta och lyfta fram de här ölen som är bryggda med stolthet och passion och som har hög kvalitet, säger han till Daily Mail.

Boss Brewing i Wales har redan ett avtal med Co-op och levererar burkar till cirka 100 olika affärer. Myligen satsade de tre miljoner kronor på att bygga om ett gammal biograf till bryggeri.

– Att jobba med Coop har varit ev viktig del i vår utveckling. Det har gett oss nya marknader och gjort at folk fått upp ögonen för vårt varumärke, säger grundaren Sarah John till Daily Mail.

Läs hela artikeln här.