Marianne redo för sin 26:e festival i Nacka

Det är många som arrangerar ölfestivaler i Sverige. Men bara en person har gjort det i 26 år. Marianne Wallberg vill fortsätta att locka nya människor in i ölvärlden.

1992 såg Öl-Sverige väldigt annorlunda ut. När Marianne Wallberg ville arrangera en ölfestival fanns det inte ens blanketter för ansöka om det i Sverige. Men till slut blev det en festival och resten är historia.

– Jag är väldigt glad över att ha fått vara med och öppna dammluckan till den här ölvärlden, säger hon.

Genom åren har festivalen utvecklats på många olika sätt. Redan andra året kompletterades ölen med whisky, och i dag finns det även en hel del andra alkoholhaltiga drycker på festivalen. Under namnet Taste Experience samlas även till exempel rom och champagne.

– Det finns ett stort dryckesintresse idag, det handlar inte bara om öl.

Men det har också funnits problem genom åren. Ett år var samtliga utställare tvungna att erbjuda mat, och i slutet av 90-talet var det tal om att festivalen var olaglig.

– Det var då jag började jobba med att försöka ändra alkohollagarna och det lyckades ju till slut. Om någon säger till mig att något är omöjligt så går jag igång ordentligt, säger Wallberg.

Med stöd av nyckelpersoner på Nacka kommun lyckades Wallberg få till förändringarna och i dag är det ingen som ifrågasätter festivalens upplägg.

– Vi fick med oss politikerna som såg fördelar för Nacka. Det var viktigt.

Marianne Wallberg ser fram emot 26:e upplagan av Stockholm Beer & Whisky Festival.

Cirka 40 000 personer till mässan i Nacka Strand för festivalen varje år. En imponerande siffra förstås.

– Vi har ingen ambition att få hit fler besökare. Torsdag och fredag är för de mest intresserade och sedan blir det mer folk på fredag kväll och lördagar.

En del kritik har det funnits mot att det är liveband som spelar och att det blir ganska mycket partystämning på kvällarna. Men Marianne Wallberg håller fast vid att det är rätt väg att gå.

– Ölbranschen behöver nya människor som intresserar sig och de måste lockas in i detta. Vi vill vända oss även mot de okunniga och låta dom lära sig, säger hon.

Sedan några år tillbaka äger Wallberg hela mässan och det genomförs ett antal mässor under året. Bland annat en korvfestival som har en avdelning för öl.

Om hon var ensam med ölfestival när allt startade så ser det helt annorlunda ut idag. Det finns ölfestivaler på många håll och med olika utformningar.

– Jag ser det inte som konkurrens, det är bra för branschen att det finns många festivaler, säger Wallberg.

Stockholm Beer & Whisky Festival har ett internationellt fokus och många internationella gäster kommer till festivalen. Bland annat representanter för den amerikanska organisationen Brewers Association och bryggare från andra länder.

– Det gör att svenska bryggare kan få internationella kontakter och jag tror att bryggerier i Sverige behöver hitta nya marknader. Vi är gärna med och förmedlar de kontakterna.

Årets festival är den 26:e i ordningen. Målet är förstås att jobba vidare i många år till, men några stora förändringar av festivalen planeras inte för tillfället.

– Jag tror inte att det behövs just nu. Det är ju produkterna som förändras och som är nya, det gör att även festivalen blir annorlunda för vare år, avslutar Wallberg.