Majsbråket går vidare – reklam stoppas

”Majsbråket” mellan MillerCoors och AB InBev går vidare. Nu har en domare förbjudit AB InBev att använda vissa formuleringar angående majs i sin ölreklam.

Det var i samband med Super Bowl, finalen i amerikansk fotboll, som bråket började mellan de två jättarna. AB InBev gjorde en ganska underhållande reklamfilm där man i en medeltida miljö letade efter ett bryggeri som blivit av med en stor tunna med majssirap. Man hävdade att konkurrenten använde den typen av majs i sitt öl Coors Light, till skillnad mot Bud Light.

MillerCoors regerade starkt på reklamen och den amerikanska majsindustrin hade också en hel del synpunkter.

Till slut bestämde sig MillerCoors för att stämma konkurrenten.

Nu har ett delbeslut tagits i ärendet och det gick som MillerCoors ville. AB InBev har nämligen förbjudits att använda ett antal uttryck om makesirap och öltillverkning.

Man får bland annat inte säga att Bud Light innehåller 100 procent mindre majssirap och heller inte beskriva majssirap som en produkt i den färdiga ölen.

Detaljer kan tyckas och vi kan räkna med att båda sidor lägger ut rejält med pengar på advokater för att få rätt i frågan. Det har blivit en hel del prestige i det hela och kampen lära fortsätta.

Om ett par veckor ska nämligen båda parter få yttra sig om beslutet i rätten.