Magnus hyllar sin kollega i Malmö

BRYGGERIENKÄTEN

Magnus Svensson svarar på våra enkätfrågor. Foto: Ronny Karlsson.

Samarbete i USA och bäst öl i Malmö. Det är två av sakerna Magnus Svensson berättar om i vår enkätserie.

 

Svensson är en av delägarna i Benchwarmers i Helsingborg och här är alla hans svar.

1. Vad har varit de största förändringarna i er verksamhet under 2020 som kan relateras till corona?

– Vi har alltid primärt fokuserat på Systembolaget som kanal för att nå ut med våra öl och där var det snarare så att efterfrågan ökade markant för oss, när samtliga butiker hade möjlighet att beställa alla våra öl till sina hyllor. Så vi gasade på utav satan!
Samtidigt öppnade vi vårt Taproom inne i centrala Helsingborg som, efter att reseförbuden lättades, sålde på rätt bra med öl. Både våra egna men även våra gästöl, vilket såklart var fantastiskt kul. Men med andra vågen är det tvärnit och nu är det bara att vänta ut f*nskapet och hoppas att livet någon gång återgår till någon form av normalitet när vaccinet börjar rullas ut.

2. Vad blir det bästa för ert företag under 2021?

– En egen burklina har stått högt upp på önskelistan länge och strax efter årsskiftet blir det verklighet – även om vi kommer att dela utrustningen med två andra närliggande bryggerier..

3. Vilket svenskt bryggeri har varit bäst under 2020? Motivera gärna

– Bristen på ölfestivaler och liknande event har dessvärre gjort att jag inte hunnit prova så många nya öl som jag hoppats, men Malmö Brewing går ju från klarhet till klarhet. Bryggare Fransson får ihop både fenomenala quads, IPA, surisar och det jag dricker mest när jag är där nere – Vanilla Pastry Lagers. Nä, skoja bara, Franssons pale ales är världsklass!

4. Nämn 1-3 svenska öl som imponerat på dig under 2020.
– Örebro Brygghus DDH Sabro Kveik var en fullträff! Åre Bryggcompagnis Mirabelle var helt j*vla sanslös. Beerblioteks collab med Finback ”They’re playing our song” var lätt den bästa svenska NEIPAN jag drack

5. En utredning om gårdsförsäljning har påbörjats. Vad är den bästa lösningen för er när det gäller gårdsförsäljning?

-Mycket av inspirationen för oss kommer från våra besök på taproom och bryggerier i USA, och där är take away-öl en rätt stor business som ger bryggeriet möjligheter att få intäkter som investeras in i verksamheten i form av till exempel nyanställningar och ny fräsig utrustning – så det vore ju fränt att få till en lösning här i Sverige.

Men sen är ju alkohollagen är så sjukt tröttsamt förlegad och man utgår från att vi kommer att supa ihjäl oss om mikrobryggerier tillåts sälja ett 6-pack humlig IPA för 200 spänn från porten.

Jag skulle gärna se en lösning där man kan kombinera TSLS-sortimentet och kränga 4- eller 6-pack direkt ut från porten. Det behöver finnas en begränsning, kanske både på antal och på alkoholstyrka.

6. Vilket bryggeri i världen skulle du helst vilja brygga ett öl tillsammans med?

– Oj, satan – det var ingen enkel fråga! Hill Farmstead är drömmen, men Cigar City kommer nog på god andra plats – de är störtsköna där och så enormt viktiga för hela Floridas bryggscen, där i stort sett samtliga grymma bryggerier har formats från någon form av avknoppning från just Cigar City Brewing.