Lucka 22: Bröderna vågade välja egen väg

De tre bröderna Ek finns bakom lucka nummer 22. Foto: Automagiskt Bryggeri.

Peter M Eronsons och DoubleBastards Julkalender 2019 listar Sverige 24 mest inflytelserika ölpersoner i den moderna Svenska Ölrevolutionen 1994-2019.

Lucka 22: Bröderna Ek.

Tre luckor kvar av årets julkalender och vad passar då bättre än att ta in tre bröder i en och samma lucka. Att dela på bröderna Ek (Christian, Fredrik och André) var inte ett alternativ tyckte vi och deras plats är given bland inflytelserika ölpersoner. Utan dem är vi övertygade om att ”suröl” och sk “mixed fermentation”-öl inte hade fått det genomslag det fått de senaste åren. 

Brekeriet släppte sina första öl kommersiellt 2012 och då rörde det sig om ölmärkena Saison, Brillant och Cassis. Brekeriet gjorde det svårt för sig själv och bestämde sig för att jäsa all öl med brettanomyces-jäst (senare även bakterier), smaksatte med frukt/bär och lät många öl mogna på ekfat. De var banbrytande och man började kalla Brekeriet för Sveriges egna Cantillon och de fick även ett internationellt rykte. Ölikonen Garrett Oliver svaradevid ett tillfälle Brekeriet på frågan om vilka bryggerier som förändrar ölhistorien just nu.

Vad är ni mest stolta över i er ölkarriär?

– Att vi som tre bröder lyckas hålla ihop det här lilla projektet och har kommit så pass långt, samtidigt som vi fortsätter utvecklas och har jävligt kul ihop.

De började tidigt med “mixed fermentation”-öl och de var även bland de första svenska bryggerier som gjorde lakto-syrade öl. Då kallade Brekeriet sina sura grejer för Berliner men detta gick senare över i att få beteckningen Wild ale, eftersom de alltid har brett i sina öl.

Finns det något ni hade gjort annorlunda nu med facit i hand?

– När vi flyttade till Landskrona satsade vi på att återlansera våra första produkter från 2012, alltså icke-syrliga öl. Med facit i hand skulle vi nog satsat fullt ut på surölen även när vi ökade kapaciteten, eftersom det var den marknaden vi blivit kända inom.

Vi tackar Brekeriet för att de vågade ta chansen att starta sitt unika bryggeri och trodde på en smal idé, för att de inspirerat många och för att ha bidragit till en mer mångfacetterad ölscen.

– Vi håller tre (!) pistoler mot era huvuden och ni får dricka en sista öl innan vi trycker av. Ni måste också komma överens om ölet. Vilket öl väljer ni?”

– Girardin Gueuze Black Label