Kultölet gör comeback i modern tappning

Nu gör ölet Hell comeback i modern tappning. Foto: Zum Franziskaner.

1997 bryggdes Jämtlands Hell för första gången, och det blev ett av Sveriges mest inflytelserika öl. Nu gör ölet comeback i modern tappning.

Det var David Jones på Jämtlands Bryggeri som tog fram ölet tillsammans med Stene Isacsson, Jugge Hasselqvist och Rune Bohlin, som då ägde Akkurat och Oliver Twist.

– Vi hade köpt in Pilgrim och ett påsköl från Jämtland och ville ha vårt eget öl. Vi var tvungna att göra en lager, det var det enda som sålde på den tiden, säger Isacsson, som då jobbade på Akkurat.

Resultatet blev Hell, ett öl som på den tiden ansågs rejält välhumlat och det gjorde succé.

– Vi sålde 13-14 fat av det varje vecka på Akkurat och det gick åt massor på Oliver Twist också. Det vann massor med medaljer på Stockholm Beers öltävling, inget annat öl har varit i närheten av så många medaljer, säger Isacsson.

Ölet inspirerade många andra till att satsa på bryggning och man lugnt säga att det var viktigt för Öl-Sveriges utveckling på den tiden.

Men med tiden tappade ölet i försäljning och för några år sedan slutade man att brygga det. Men med David Jones tillbaka som huvudbryggare kommer nu en modern version av ölet med namnet Dry Hop Helles, och det är Jones tolkning av hur ölet Hell skulle ha utvecklats fram till 2019.

– Jag antar att det blir ett öl som ska leva vidare. Visst blir det här nostalgi för oss, på den tiden var det udda att en krog hade sitt eget öl, säger Isacsson.

10 juli har ölet premiär på Zum Franziskaner och 12 juli kommer även David Jones att vara på besök.