Kritik mot resor för miljövänliga burkar

Carlsbergs vd Cees 't Hart med den nya lösningen för att hålla samman sexpacken med öl. Foto: Ronny Karlsson.

Carlsberg har hyllats för sitt jobb med att få bort plasten runt sina burkar. Men nu kommer kritik för att burkarna transporteras 130 mil enkel resa för att säljas.

Det var en hel del uppmärksamhet när Carlsberg lanserade ett nytt slags miljövänligt lim som kunde ersätta de plastringar som tidigare hållit samman bryggeriets sexpack med öl

Det innebär en stor minskning av användandet av plast, vilket givetvis är bra för miljön.

Men nu får det danska storbryggeriet kritik på hemmaplan. Det har nämligen visat sig att ölen som säljs i Danmark bryggs i Polen och därefter färdas med diesellastbilar 130 mil.

I dagsläget är det ingen som vet om det blir någon besparing av miljön när helheten räknas samman.

– Det vet vi inte. Vi har inte gjort några såna beräkningar ännu. De gör vi först efter att testperioden är över, säger Carlsbergs presschef Kasper Elbjørn till Ekstrabladet.

När testperioden är över ska alltså allting utvärderas men den danske presschefen tar inte så hårt på kritiken.

– Jag tror inte folk är besvikna. Vi upplever att kunderna är glada för det finns någon som försöker att minska användandet av engångsplast. Vi har fått mycket positiv feedback.

De nya sexpacken har gjort succé under den tid de har sålts.

– Det har gått överväldigande bra. Under första kvartalet har vi upplevt en ökning av försäljningen med 19 procent, Folk har fått ögonen för Carlsberg-pilsner efter som de smakar gott samtidigt som de bidrar till att minska plastavfallet, säger Kasper Elbjørn.