Kopparbergs sätter nya rekord i kristider

Peter Bronsman konstaterar att Kopparbergs satte nytt försäljningsrekord under årets tredje kvartal. Foto: Ronny Karlsson.

Coronakrisen påverkar oss alla. Men för Kopparbergs är det ingen kris. Man satte nytt säljrekord under årets tredje kvartal.

Men den ökande försäljningen räcker inte för att resultatet ska matcha försäljningen. Ett fallande pund har gjort att det svenska bryggeriet inte kan matcha fjolårets siffror där.
– Detta är det bästa niomånadersresultatet någonsin, trots att sista kvartalet har påverkats negativt av den låga pundkursen med cirka 70 miljoner kronor. En stor del av vår fakturering sker i pund, så pundkursens utveckling kommer alltid att vara en osäkerhetsfaktor för oss. Litermässigt har vi under det tredje kvartalet totalt ökat vår försäljning med 11%, vilket innebär att det var nytt försäljningsrekord för ett kvartal, skriver VD Peter Bronsman i kvartalsrapporten.

I Sverige har försäljningen av såväl öl som cider ökat på Systembolaget, och företaget har också en positiv utveckling i länder som Finland, Australien och Irland.
– På våra huvudmarknader har vi ökat volymen och här märker vi styrkan i varumärket Kopparberg, då konsumenterna har fortsatt att köpa produkterna i dagligvaruhandeln när pubar och restauranger varit stängda. Dock har försäljningen i våra viktiga turistländer så som Spanien, Cypern och Grekland inte kommit igång som vi hoppats. Vi är väl rustade inför Brexit och följer med noggrant hur vi ska anpassa oss beroende på de politiska besluten, kommenterar Bronsman.