Kopparbergs fick lite rätt i namntvisten

Namnet Sofiero har lett till flera tvister när det gäller varumärken. Foto: Pixabay.

Sofiero är ett namn som många förknippar med Helsingborg. Så har även ett antal företag gjort men det har lett till en namnstrid med Kopparbergs. Nu har bryggeriet fått delvis rätt i frågan.

Sofiero är Kopparbergs mest sålda öl och ett starkt varumärke för bryggeriet. Samtidigt finns Sofiero slott i närheten av Helsingborg och flera företag i trakten använder namnet.

Nu har en tvist avgjorts, där Kopparbergs vände sig till Patent- och registreringsverket, PRV. Det handlar då om företaget Beeziness som använder varumärket Sofiero och registrerat det för sanitära produkter, mejeriprodukter, dentala preparat och flera andra kategorier.

Kopparbergs ville stoppa företaget att använda namnet Sofiero, men i PRV blev det en kompromiss.

Beeziness får i fortsättningen inte använda namnet Sofiero för mejeriprodukter, då man anser att det kommer nära Kopparbergs verksamhet. Men inom alla andra områden är det okej att även i fortsättningen använda sig av namnet Sofiero.

För ett par år sedan hade Kopparbergs en liknande strid mot ett kaffeföretag, men då var det kaffeföretaget som gick segrande ur tvisten.