Konst och musik ska ge fler ölkunder

Öl och konst. Det är ett av de nya greppen som Fölk provar för att locka nya människor att bli intresserade av öl.

Beernews berättade tidigare i år om satsningen på folkölsbutiken Fölk i Göteborg. Johan Lindberg har ända sedan starten haft tankar kring hur han ska bredda intresset för öl och nu kommer två evenemang där han försöker göra just det.

– Det är alltid kul att utveckla konceptet lite, säger han.

I morgon, fredag, blir det en konstutställning i samband med en after work på Fölk. Louise Henning visar då upp sin utställning ”Under Water, och samtidigt går det förstås att dricka folköl i lokalen.

– Hon ställer ut både kort och tavlor och har hjälpt oss tidigare med en del illustrationer i butiken, säger Lindberg.

Även onsdag 24 oktober blir det mer än öl i lokalen. Dels kommer West Coast då för en mini tap takeover, men samtidigt dyker det upp personer från skivbutiken Farsot för att både spela och sälja skivor.

– Jag hoppas att sådant här leder till att fler intresserar sig för öl. Konstsatsningen kommer sig av att vi bland annat haft en del kunder som varit väldigt intresserade av designen på flaskor och burkar, säger Lindberg.