Konst och historia bakom ny öl

Oceanbryggeriet tar hjälp både av historien och konstvärlden med sin nya öl. En ölstil från brittiskt 1500-tal illustreras på etiketten av kände konstnären Kent Larsson.

Med jämna mellanrum tänker sig Oceanbryggeriet att släppa mindre batcher av mer exklusiv öl. Första släppet var en barley wine i våras och nu kommer nästa satsning. Den här gången blir det en ölstil som kallas doble doble, eller double ale.

– Den härstammar från England på 1500-talet. Ölen mäskas in två gånger och du tar bara det sötaste av vörten, säger Thomas Bingebo på Oceanbryggeriet.

Detta blir en stark öl som inte direkt är det vanligaste som skapas på bryggerier.

– Den här typen av öl har faktiskt i omgångar varit förbjuden i England. Dels för att den blir så stark, dels för att det är slöseri med råvarorna, berättar Bingebo.

– Jag tror det är första gången det bryggs kommersiellt i Sverige. Det blir lite som en barley wine, ölen är på 9,5 procent och blir vinös med lite toner av madeira och portvin. Jag är jättenöjd med ölen, säger Bingebo.

Doble Doble kommer att släppas på bolaget, men det är en liten batch på runt 900 liter.

Foto: Ronny Karlsson. Thomas Bingebo på Oceanbryggeriet blir kanske första i Sverige med att brygga den engelska ölstilen doble doble.

Foto: Ronny Karlsson.
Thomas Bingebo på
Oceanbryggeriet blir kanske först i Sverige med att brygga den engelska ölstilen doble doble.

Det som är speciellt är också att konstnären Kent Larsson varit med i ett samarbete och det är en av hans målningar som pryder etiketten.

– Vi har träffats en del och han gillar våra öl. Det är jättekul, han är en av Göteborgs mest kända konstnärer, säger Bingeobo.

Samarbetet med etiketter började med en oktoberöl i fjol, och nu ska alltså den experimentserie som Ocean jobbar med illustreras av Larsson.

Larsson har varit konstnär på heltid sedan 1984 och har sammanlagt haft runt 100 olika utställningar genom åren. Han har dessutom bland annat ställt ut i Danmark och England.

– Vi vill att ölen ska kännas lite mer exklusiv och jag tror att vi är hyfsat tidiga med ett sådant här samarbete. Vi ville göra något speciellt och det är alltid kul med olika samarbeten, säger Bingebo.