Kombucha ska bli komplement till ölet

Craig Donovan från Nordic Kiwi Brewers är med och startar ett nytt varumärke med fokus på kombucha. Foto: Montage.

Kombucha är den nya satsningen för Nordic Kiwi Brewers. Dessutom sker det i nytt bolag med nya kompanjoner.

Nordic Kiwi Brewers ägs av Craig Donovan och Kerryn Beattie och Beernews har tidigare bland annat berättat om deras flytt till större lokaler ute på Ekerö utanför Stockholm.

Nu gör man en nysatsning och då handlar det om kombucha. De första produkterna av det syrliga fermenterade teet kommer ut på marknaden under nästa vecka.

– Det känns spännande. Vi har tittat på USA och även pratat med distributörer och det kan nog bli stort även i Sverige, säger Craig Donovan.

Kombuchan lanseras under varumärket Kalejdoskop Kombucha, och det är också ett eget bolag där även Peder Fjällström och Thomas Le Guellaf finns med. Fjällström har drivit webbyrån Earthpeople och Le Guellaf är utbildad sommelier och har jobbat med marknadsföring.

– Vi är ett bra gäng. Det har gått snabbt från koncept till färdig produkt, säger Donovan.

De första tre smakerna blir en ny typ av dryck, en bubblig kombuchajuice, där hela burken även blir en canvas för en konstnär. De olika smakerna har helt olika uttryck, både smak och formmässigt. De tänker sig tt jobba nära olika konstnärer i det nya företaget.

– Det har varit bra intresse från krogar, inte minst från musikställen som vill ha alkoholfria alternativ.

Det alkoholfria har även varit lockande för gänget bakom drycken.

– Vi ville ha en sådan produkt och det gör det lättare med lagar och regler i Sverige, säger Donovan.

Dessutom är det förstås så att en ny produkt gör att det kan öppnas nya säljkanaler.

– Det är tufft att sälja öl i dag och då känns det bra att också göra något annat. Det här är ett sidoprojekt nu, men vi sätter inga begränsningar för hur stort det kan bli.