Koch stöttar lag som inte hjälper företaget

Jim Koch har hjälpt till att skapa bättre lagar för alla bryggerier utom hans eget. Foto: Boston Beer Company.

Friare kontrakt med återförsäljare. Det blir verklighet i Massaschusetts efter tio år kamp. Förändring sker bland annat tack vare Jim Koch, vars företag inte blir en del av den nya regeln.

 

USA har olika lagar och regler i olika delstater när det gäller alkohol. I Massaschusetts finns en kvarleva från förbudstiden för nästan 100 år sedan som gör att ett bryggeri måste stanna hos den återförsäljare man först skriver kontrakt med.

Det gör att bryggeriet inte kan agera när återförsäljaren väljer att ge mer plats åt andra bryggerier.

I tio år har bryggerierna i delstaten kämpat för en förändring och nu verkar det kunna bli så. En som slåss för förändringen är Jim Koch, grundaren av Boston Beer Company, som bland annat brygger Samuel Adams-ölen. Koch har stått på sig trots att den uppgörelse som nu verkar klar innefattar alla Massaschusetts bryggerier utom hans eget.

– Runt om i delstaten fungerar bryggerier som ekonomiska motorer som anställer människor och lockar turister till oss. Om bryggerierna får vänta två år till på en förändring kommer vissa av dom inte att överleva. Boston Beer var tvungna att ta ett beslut. Till slut blev beslutet att offra oss själva och hamna utanför förändringen för att skydda våra vänner i branschen, säger Koch till sajten The Atlantic.

Återförsäljarna gick till slut med på att förändra reglerna för alla som brygger upp till 250 000 barrels per år, och det är bara Boston Beer som brygger mer i delstaten. Det gör att alla utom just Boston Beer friare kan välja återförsäljare och göra förändringar om deras öl inte når ut till kunder i den utsträckning man önskar.

Kock tror att det trots förändringen kan bli tufft för bryggerier framöver.

– Våra taproom kommer inte att vara stängda för evigt. Tänk att det tar två år innan allt är som vanligt och folk inte är rädda för att gå ut och vistas bland andra människor Frågan är hur många små företag som överlever under en perioden, säger Koch.