Klassiska hårdrockare satsar på egna öl

Klassiska hårdrocksbandet Saxon ger sig in i ölbranschen. Tre olika öl har tagits fram i samarbete med svenska Heavy Metale.

Saxon släppte sin första skiva 1979 och är fortfarande aktiva. Genom åren har de sålt miljontals skivor och turnerat runt om i världen. Nu ger de sig in i ölvärlden också, och det sker tillsammans med svenska Heavy Metale.
– Det här är stort för oss, Saxon är legender och vi har följt dem länge och när det öppnade sig en möjlighet att få göra öl ihop, var vi inte sena med att hänga på. Det har varit en rolig collaboration och det är inte utan att man känt sig lite starstrucked emellanåt. Vi har guidat dem en del i framtagningsprocessen men bandet har varit mycket delaktiga och det är deras preferenser som varit tongivande. Vårt mål är ju att ta fram det de vill ha, säger Lina Simonsson, som grundade Heavy Metale.
Det var under festivalen Skogsröjet i fjol som de första kontakterna togs.
Från början var planen att göra ett öl, men till slut landade man på tre olika. Delvis beror det på att bandets olika medlemmar har olika ölstilar som sina favoriter.
– Vi gillar öl och vår publik gillar öl, dessutom tycker vi om att ölen har tydliga koppling till några av våra skivor, säger Saxons sångare Biff Byford.
De tre ölen har fått namnen The Warrior, Thunderbolt och Crusader.

– Saxons första skiva hade ingen titel, men det är en krigare på omslaget. Biff var redan i den inledande diskussionen inne på att göra en ”Warrior beer” vilket vi anammat här, dessutom har vi låtit humlesorten Warrior få en huvudroll i det ölet säger Simonsson.

Det var trummisen Nigel Glocker som var drivande i att få till en ipa bland de öl som ska lanseras.
Det andra ölet har namnet Thunderbolt och det är också titeln på Saxons senaste album.
– Det är en ESB och vi tyckte att det passade bra. Ett klassiskt öl med balans och mycket smak, vilket påminner om bandet i dag. Efter 22 fullängdsalbum och 40 år i branschen levererar de fortfarande på topp, säger Simonsson, som också gillade kopplingen mellan den moderna ölstilen ipa och debutalbumet.

Saxons tre olika öl.

Under bandets tidiga år ansågs de komma med en ny stil och deras sound har sedan kommit att inspirera många stora rockband.

Det tredje ölet är Crusader och det är en av de skivor som sålt bäst för Saxon. Det var också albumet som gjorde att de slog igenom stort i USA. Ölet med samma namn är en lättdrucken och gyllene pilsner.

– Vi pratade om en mer modern lager först, men Biff Byord ville ha ett öl med mer pilsnerstil. Det är han som varit mest engagerad från bandet och vi gör som han säger, säger Simonsson med ett skratt.
Ölen kommer att släppas i Systembolagets beställningssortiment och planen är att det blir premiär i mars. Som vanligt när det gäller Heavy Metale finns det qr-koder på flaskorna och den här gången handlar det förstås om koder som leder till respektive Saxon-album.
Ölen bryggs hos Nääs Gårdsbryggeri i södra Östergötland och när det gäller etiketter görs det två varianter till varje öl. En variant till svenska Systembolaget och en för alla andra.
– Det är ett pyssel med att ha skivomslagen på etiketter, i synnerhet om det är vapen med i leken. Det har även Iron Maiden fått uppleva. Systembolaget har sina regler och bandet har sina önskemål, därför är det bäst med två olika, säger Simonsson.