Klackabacken vill utveckla festivalen

BRYGGERIENKÄT 2019-2020

Tim Persson vill utveckla festivalen som Klackabacken anordnar. Foto: Ronny Karlsson.

Burk, utökad festival och flera nya öl. Så blir året för Klackabacken enligt Tim Perssons svar i vår enkät.

1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2019?

– Att vi under 2019 har lyckats skapa och bibehålla en av de bäst säljande hantverksproducerade lagerölen på Systembolaget i vår Ekologiska Pilsner. Förutom detta så har vi utökat vår personalstyrka i produktionen som frigjort mycket tid och energi för att vidareutveckla vår produktportfölj och producera bättre öl.

2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2020?

– Vi lanserar nu i januari våra första burksläpp i form av en IPA och en stout, den händelseutvecklingen och mottagandet ser vi fram emot mycket. Vi ligger geografiskt och har en egen profil som lutar mer åt det traditionella hållet och det ska bli väldigt intressant att se hur vår målgrupp tar emot mer spännande öl i en mer spännande förpackning. Vi jobbar även vidare med att utveckla Klackabacken Beer Fest och förfrågningar om deltagande har redan trillat in och biljettförsäljningen rullar på.

3. Hur mycket öl producerade ni 2019 och hur mycket räknar ni med att producera under 2020?

– Cirka 300 000 liter. Det blev lite mindre än planerat under 2019 då vi har jobbat med en hel del omorganisation för att effektivisera både produktion och försäljning. Vi ställer in siktet på att producera cirka 350 000 liter under 2020 och hitta en bättre lönsamhet på den nivån.

4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2020? Varför?

– Den differentierade alkoholskatten tror jag kommer bli en väldigt viktig fråga för samtliga mindre bryggerier då branschen enligt mig har väldigt svårt att konkurrera med det stora skattetryck som ligger på oss. Ska vi försöka konkretisera det lite mer så tror jag liksom min tidigare prognos inför 2019 att även 2020 kommer vara ett väldigt utmanande år för våra mindre bryggerier i Sverige. Jag tror med tanke på detta att fler behöver hitta sin stabila nivå och hitta lönsamhet där.

5. Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2019? Varför just det bryggeriet?

– Som alltid så är detta en otroligt svår fråga och i år har jag inget rakt svar. Jag är väldigt imponerad över branschen i stort och den utveckling som har skett och håller på att ske tycker jag att vi kan tillskriva den absoluta majoriteten av hantverksbryggerier i landet. Vi ser trender utomlands att Sverige är på väg att klättra upp som ett erkänt öl-land och det är jag stolt över och tycker att det kan vara på sin plats att hylla alla ölhjältar i landet utan att specificera något bryggeri!