Karl tog öldesignen till en helt ny nivå

Bildspel

Bild 1 av 3

Karl Grandin kom in i ölvärlden med en helt annan bakgrund av de flesta andra, och har betytt mycket för utvecklingen av svenska öldesign.

 

Han är konstnären som gjort succé både inom klädbranschen och ölbranschen. Karl Grandin är mannen som tog öldesignen till en helt ny nivå i Sverige.

Karl Grandin var med och startade Omnipollo tillsammans med Henok Fentie, men från början var han faktiskt inte så intresserad av att ge sig in i några nya samarbeten.

– Jag hade annat att göra och var egentligen inte intresserad av ett stort projekt då, säger Grandin.

Talangen och intresset för det konstnärliga och för design har funnits där hela tiden. Pappan var grafiker och i unga år satt han och systern och tecknade så fort de fick chansen.

– Hela mina uppväxt är präglad av visuella intryck från serietidningar och annat och jag har alltid varit intresserad av att göra sådana saker själv.

 

Fanzine och poptidning

I tonåren kombinerades designintresset med musik och Karl Grandin började att göra fanzines. Dessutom blev det en del affischer och flyers. Under det sista gymnasieåret började han att jobba på tidningen Pop och där knöts förstås en hel del nya kontakter.

– Det var ett popkulturellt centrum i Stockholm då och en väldigt bra plantskola.

Via pappan fick han dessutom lite grafiska frilansjobb där det till stor del handlade om att utvecklas på egen hand.

Men till slut blev det även en utbildning inom hans favoritområden. Karl Grandin flyttade till Amsterdam och började att plugga konst och design. Ytterligare ett antal samarbeten startades och Karl Grandin vandrade mellan de olika konstnärliga uttrycken.

– Det är viktigt för mig att inte hamna i ett fack, säger han.

Det som verkligen tog fart av alla hans projekt var Cheap Monday. Det var ett jeansmärke som han var med och startade. Målet var att göra revolt mot hela klädindustrin.

– Det här var 2004 och vår ide var att göra stretchjeans. Då var det världens konstigaste grej men det blev succé, berättar Grandin.

 

Nya utmaningar

Efter fyra-fem år köptes Cheap Monday upp av H&M och för Karl Grandin gällde det att hitta nya utmaningar. Så långt i livet hade han haft förmånen att kunna ägna sig åt sådant han verkligen gillade och så ville han fortsätta.

– Det är det samma med Omnipollo i dag. Jag får jobba med det jag gillar och med bra människor. Jag gillar att uttrycka saker grafiskt.

I det här läget hade Karl Grandin aldrig träffat Henok Fentie, som är den andra delan av Omnipollo. Faktiskt var han först lite tveksam till att ens gå med på att ses, och faktiskt hade Grandin precis varit med och startat en pizzeria. En gemensam bekant ville dock föra dom samman och berättade att Henok Fentie höll på med ölbryggning.

– Henok höll på att jobba med sitt drömöl då, och det var Leon. Till slut gick jag med på att träffas och Henok berättade om sitt projekt. Då visade det sig att han var den där supersköna snubben som alla hade sagt att han var, minns Grandin.

På den tiden bodde Henok Fentie i Bryssel, men var på väg hem till Stockholm och de båda blivande kompanjonerna sågs fler gånger.

– Han visade upp Stockholms ölscen för mig, och det var ju askul med en polare som visade en ny värld för mig, säger Grandin.

 

Ett öl från början

I det läget fanns inga ambitioner mer än att få ut ölet Leon på marknaden. Karl Grandin lovade att hjälpa till med designen för ölet.

– Det var på ett villkor och det var att jag fick göra det på mitt sätt, och jag ville ha en design utan namnet på framsidan av flaskan. Då hade vi inte så många idéer om framtiden utan pratade om att göra ett öl.

För sju år sedan var öl inte alls lika inne som i dag, och det var en utopi att hitta spännande öl på en nattklubb. Det var en av sakerna som Henok Fentie ville ändra på.

För Karl Grandin fanns det också en hel del att utveckla när det gällde öldesign.

– Det mest spännande som fanns då var La Chouffe med lite tomtar på, inget kändes speciellt inspirerande. Det var på ett sätt bra, för när det inte fanns några referenser fanns det heller inga måsten.

I början av Omnipollos resa var det inte så många nya öl som kom ut. Det blev kanske två till tre stycken till under de första åren, men man började då få kontakt med bryggerier som To Öl och Stillwater som jobbade likadant.

 

Kontakt med Evil Twin

Ett viktigt steg var när de båda fick kontakt med Jeppe Jarnit Bjergsö på Evil Twin. Även han jobbade på liknande sätt utan eget bryggeri och det samarbetet tog snabbt fart.

– Jeppe var intresserad av designen, han har i efterhand sagt att han var imponerad av vår hemsida, fast vi tyckte att vi hade gjort väldigt enkelt. Vårt första samarbete var Russian Roulette och jag stod på mig och sade att designen skulle se ut som våra öl. Vi ville ha kontroll på hur sakerna såg ut, säger Grandin.

Längs vägen har det blivit otaliga samarbeten med många av världens bäst rankade bryggerier, och hela tiden är det Karl Grandin som funnits med och fixat med design. Han trivs väldigt bra med att jobba i ölbranschen.

– Jämfört med kläd- och musikbranschen så är konsumenterna mer delaktiga här. Det är en kultur med engagerade människor och de är dessutom sjukt kunniga, berömmer Grandin.

Några av ölprojekten har väckt mer uppmärksamhet än andra. Ett sådant är utan tvekan ölet Yellow Belly.

Yellow Belly är ett öl som fått uppmärksamhet runt om i världen.

– Vi var med i ett projekt som Siren hade och det kallades för Rainbow Project. De bjöd in några bryggerier och lottade ut en färg och ett bryggeri som man skulle jobba med. Vi fick, gul, minns Grandin.

Till att börja med var han inte så nöjd med det, men efter ett tag tog hela projektet form. Omnipollo jobbade då med Buxton, och det har varit ett samarbetet som sedan fortsatt.

 

Ett statement

Ni vet säkert var det hela landade. Ölet blev Yellow Belly som enkelt kan översättas till fegis. Flaskan hade ett vitt pappersöverdrag med två svarta hål.

– Vi ville göra ett statement. Vi bestämde oss för att göra ett öl som utgav sig för att vara en sak men som egentligen är något annat. Innanför den ljusa etiketten fanns ett öl svart som motorolja och dessutom var det smaksatt. Det gick emot alla regler och vi ville att folk skulle bli förvånade och kanske även förbannade, säger Grandin.

Han jämför med Charlie Chaplin i filmen ”Diktatorn”, där Chaplin spelar Adolf Hitler men alla vet att det inte är som det ser ut.

Gone var en reaktion på utvecklingen i USA.

En annan uppmärksammad satsning var på ölet Gone. Där gjorde Karl Grandin öletiketter av riktiga endollarssedlar och lade till ett g framför ordet one på sedlarna.

– Vi hade riktiga sedlar och limmade dom på flaskorna. Det här var när Obamacare hade blivit nedröstat. Det var ett fuck you till USA, säger Grandin.

Genom åren har det inte bara varit designen som stuckit ut hos Omnipollo. Deras öl har många gånger också fått folk att höja på ögonbrynen.

 

Vill göra nya saker

Deras milkshake-öl till exempel kom till efter att någon på ölsajten Beer Advocate skrev att bryggerier som Omnipollo och Tired Hands inte gjorde öl utan milkshakes.

– Henok sade direkt då att vi skulle göra ett milkshakeöl tillsammans med Tired Hands. Vi hade aldrig träffat dom. Henok älskar att göra saker som inte finns och jag är likadan. Jag vill inte gå på en konstutställning där allt ser ut precis som utställningen innan.

En hel del projekt har redan blivit succéer för Karl Grandin och så lär det fortsätta. Omnipollo är i dag ett företag som är känt i craft beer-kretsar över hela världen och nio personer jobbar med företaget. Men en sak är viktig, det ska aldrig bli för mycket jobb, även om de nu jobbar mer än i början.

– Omnipollo är en stor del av våra liv! Men vi vill att Omnipollo ska utvecklas tillsammans med oss som individer, som personer och med våra konstnärliga uttryck, inte stå i vägen eller sätta krokben för dem, säger Grandin.

På torsdag har Karl Grandin sitt eget event på Omnipollos Gothenburg.