Känslan viktigare än pengar för Lukas

Bildspel

Bild 1 av 5

Lukas Östberg ser fram emot att en dag kunna exportera öl, men att lämna nuvarande område är det inte tal om. I bakgrunden Professorn.

 

Man slog i taket med produktionen för flera år sedan. Men kärleken till området man verkar i är viktigare än ökade intäkter för Höganäs Bryggeri.

Det finns en stor efterfrågan och man får ofta tacka nej, inte minst till erbjudanden om export. Höganäs Bryggeri har i flera år bryggt så mycket man orkat med, men med ett bryggverk på 250 liter är det svårt att komma upp i stora volymer.

Det ska bli en expansion, men den dröjer tills man kan göra den i samma område som i dag, centralt i Höganäs.

– Vi har fantastiska lokaler som ger en speciell känsla. Den känslan är viktig för oss, säger Lukas Östberg.

Många hade nog valt att satsa större och kanske bygga nytt i stället för att brygga lite och ofta som Höganäs Bryggeri gör i dag.

– Det är hål i huvudet och det vet vi om. Vi skulle kunna sälja mycket mer öl och det vore kul med export för det vore bra för självkänslan. Men kärleken till ölet och till det här området är viktigare än pengarna, säger Östberg.

Området tillhörde förr i tiden Höganäs Saltglaserat, som startade 1835 och som är berömda världen över för sina kärl och krus. I dag är den verksamheten kraftigt nedbantad, men lever ändå vidare som en del av den Saluhall som växt fram på senare år. I lokalerna finns idag dessutom kontor, restauranger, butiker. Och så ett bryggeri.

– Vi trivs här och är den del av det. Det betyder mycket, säger Östberg.

En expansion av verksamheten kommer det ändå att bli till slut. Bryggeriet kommer att kunna växa i anslutning till nuvarande lokaler, men riktigt när är inte bestämt. Då kan man öka produktionen men ändå vara en del av den gemenskap och den verksamhet som fått en helt annan fart på centrumlivet i Höganäs.

– I dag brygger vi 160 000 liter. Jag skulle vilja ligga på en produktion på 800 000 liter, kan vi nå dit är jag nöjd. Då har man fortfarande kontroll på kvaliteten och det förblir ett hantverk, säger Östberg.

Höganäs Bryggeri startades 2013 och planen från början var att enbart brygga öl till restaurangen Garage, i samma område och med samma ägare. Men ölen blev populära och snabbt växte det fram två olika varumärken, Höganäs bryggeri och High Nose Brew.

– Under Höganäs brygger vi lite mer folkliga öl som inte är för supernörden men inte heller för den klassiska lagerdrickaren. När det gäller High Nose finns det inga regler, där kan man göra vad fan man vill, beskriver Lukas Östberg skillnaden.

Ett av specialölen som gjorts kallas för Ghost Barrel. Det är ett barley wine som fatlagrats nere i ett av de nedlagda gruvschakt som finns runt Höganäs. De ölen tappades sedan på äkta Höganäs-krus. Ölen såldes för flera tusen kronor styck och pengarna gick till välgörenhet. Några flaskor finns fortfarande kvar på bryggeriet och kommer att auktionernas ut vid rätt tillfälle.

I dag jobbar nio personer på bryggeriet och det bryggs tre gånger om dagen. Det blir mycket jobb, men gör också att Högans Bryggeri kan stanna kvar i den gemenskap man varit med och byggt upp.

– Det finns nog inget annat bryggverk som används lika mycket som vårt, säger Östberg.