Josefines ölgrupp har gjort stor succé

Josefine Olssons nya Facebookgrupp har blivit en succé. Foto: Camilla Olsson.

Ölgäris är Facebookgruppen där tjejer diskuterar öl och hembryggning. Josefine Olssons initiativ har samlat över 1100 medlemmar på mindre än en månad.

Det här känns som en höst där ölintresserade tjejer verkligen bestämt sig för att få ta lite plats och diskutera öl så som de vill. Beernews har tidigare skrivit om Whippet Lab och deras tjejkväll, och dessutom har Lise Ljungman börjat med ölprovningar för tjejer på Nya Carnegiebryggeriet.

Nu har Josefine Olsson sett till att det finns ett ölforum för tjejer i sociala media också via Facebookgruppen Ölgäris.

– Det börjar bli bättre i branschen, men jag har klurat på hur man verkligen ska hitta tjejerna som är ölintresserade. Det blir en annan stämning när det bara är tjejer.

Olsson jobbar som marknadsansvarig på Brill och märker själv av skillnaden på hur män och kvinnor bemöts bakom en bardisk på festivaler.

– Du blir ifrågasatt hela tiden som tjej i ölbranschen, säger Olsson, som betonar att män i branschen varit väldigt stöttande.

Intresset så här långt har varit riktigt stort, med över 1100 medlemmar i en grupp som startades i början av oktober.

– Det har tagit fart väldigt snabbt och det är kul att så många är aktiva och skriver i gruppen. Det är högt och lågt och gruppen har både ölprroffs och nybörjare som medlemmar.

Faktiskt är det så att gruppen också börjar leda till träffar i verkligen livet. En sådan träff har genomförts i Stockholm och fler är på gång på flera ställen i landet.

– De inspireras av varandra och det är verkligen jättekul, säger Olsson.

Gemensamt för de initiativ som tagits av tjejer för tjejer och öl är att de möter kritik från en del män. Men för Josefine Olsson gör det inte så mycket.

– Då får det vara så. Vi behövde en ny plattform och det här ligger i tiden.

Att döma av intresset verkar behovet av liknande initiativ vara stort.