Jonas ger hembryggare egen väg till barer

Bildspel

Bild 1 av 4

Flera olika hembryggare ska skapa öl hos Morgondagens och ölen säljs sedan hos Brewers Beer Bar. Från vänster Fredrik Lindvall, Mattias Hallberg, Elliot Hallberg, Jonas Gustavsson, Jocke Proos och Viktor Dahlberg.

Jonas Gustavsson minns fortfarande den härliga känslan från att sälja sina egna öl för första gången. Nu ger han hembryggare samma chans i ett nytt samarbete i nya bryggeriet.

Beernews har tidigare berättat om Jonas Gustavsson och Morgondagens bryggeriprojekt på Hisingen i Göteborg. Där satsar han stort med ett bryggverk på 2000 liter.

Men det gamla och betydligt mindre bryggverket som användes i Hambursgund ska också användas och det är där som hembryggarna kommer in i bilden.

Ett bryggarkollektiv kommer där att brygga öl som sedan släpps kommersiellt på Brewers Beer Bar, som också är inblandade i projektet.

Fredrik Lindvall, Jocke Proos och Mattias Hallberg är några av hembryggarna som kommer att delta.

– Det är över 20 intresserade personer så vi kommer att lägga ut lite olika ölstilar på olika grupper som kommer och brygger. Det här var Jonas idé, men han undrade om jag ville hålla i det, säger Mattias Hallberg.

Det första ölet som ska bryggas är ett barley wine och tanken är att stilarna ska variera från gång till gång.

– Väldigt mycket är osäkert för alla barer nu, men vi har pratat om att göra några öl som kan stå ett tag och sedan göra ett evenemang där flera av ölen släpps samtidigt, säger Viktor Dahlberg från Brewers Beer Bar.

Bryggverket är på 200 liter och det är ganska lagom mängd för de två barer som gänget bakom Brewers Beer Bar driver i dagsläget.

Jonas Gustavsson är tydlig med att det inte är hans idéer som ska bli verklighet på det lilla bryggverket.

– Det ska leva sitt eget liv, vi adopterar bort det bryggverket med jämna mellanrum till hembryggare som vill komma hit. Jag kan lika gärna göra så som att sälja bryggverket, säger Gustavsson.

Planen är att de första ölen har sin premiär någon gång under hösten. Då ska fler hembryggare i Göteborg få känna på hur det är att ha kommersiell premiär för ett öl.

– Jag minns det fortfarande, det var en häftig känsla, säger Gustavsson.