Jämmerdalen redo för sitt första ölsläpp

Nu är det dags för premiär för Jämmerdalens Bryggeri. Först ut är en grisette och en witbier.

Beernews berättade i höstas om Kalixborna Johan Åkerman och Jenny Rönnbäck som planerade för att starta ett bryggeri.

Nu är de första ölen bryggda och säljpremiären närmar sig.

– Det känns härligt att vara igång. Det har tagit lite tid, men det har med våra andra jobb att göra, säger Johan Åkerman.

Tanken är att göra öl med belgisk inspiration. Den öl som redan står klar är en grisette i lättölsform.

– Det är som en blandning mellan en saison och en veteöl, det är en stil som passar bra som lättöl, säger han.

Nästa öl blir en starköl och då handlar med om en witbier med grapefrukt.

Bryggverket ger uppemot 250 liter per gång och det är efterfrågan på ölen som kommer att styra hur ofta det ska bryggas.

Tills vidare behåller de båda sina andra jobb.

– Det bästa vore väl att kunna jobba med det här, vi vill att det ska bli så framöver, säger Jenny Rönnbäck.

Anna Anderssons illustrationer har blivit öletiketter för Jämmerdalen.

De har valt att anlita Jennys barndomskompis Anna Andersson för desigenen på sina etiketter. Andersson driver en tatueringsstudio och har gett etiketterna en spännande och fantasifull touch.

– Hon är jätteduktig, det har blivit riktigt snyggt, säger Rönnbäck.

Till att börja med är det försäljning lokalt som gäller för Jämmerdalen. Till hösten kommer man att ställa ut på Nolia Beer i Umeå, och till sommaren är målet att ha sina öl lokalt på Systembolaget.