IOGT-NTO kampanjar mot gårdsförsäljning

Kalle Dramstad, politisk sekreterare på IOGT-NTO Foto: IOGT-NTO/Linda Håkansson

Den här veckan startar IOGT-NTO en ny kampanj mot gårdsförsäljning med målet att öka medvetenheten om vad gårdsförsäljning innebär i organisationens tolkning.

– Redan i januariöverenskommelsen blev det klart att frågan skulle utredas igen med början 2020. IOGT-NTO har sedan dess deltagit i ”runda-bordssamtal” på socialdepartementet, men varken direktiv för utredningen eller utredare har presenterats än, säger Kalle Dramstad, politisk sekreterare på IOGT-NTO, till Accent. 

Utredaren Torsten Kjellgren har fått i uppdrag att sammanställa en rapport som ska bli underlag för rapporten.

– Vi ville utforska och sätta ord på vad gårdsförsäljning egentligen är utöver att det hotar Systembolagets monopol. Ingen verkar veta exakt vad gårdsförsäljning betyder. Vad menar förespråkarna? Exakt vad är det de ser framför sig? De frågorna ville vi reda ut, säger han.

Kalle Dramstad pekar enligt Accent på att det finns en oro hos många inför gårdsförsäljning och det hot den utgör. Exempelvis mot monopolet.

– Det är som att äta kakan och ha den kvar – det går inte. Men även om det skulle gå är det inget önskvärt scenario. Vi skulle få betydligt fler försäljningsställen – och de skulle inte främst ligga på landsbygden. Det är den typen av missförstånd som vi vill bemöta.