Ida gav inspiration till kreativa kvinnor

Hon är van vid att vara ensam kvinna i ölsammanhang. Men Ida Engström har vänt det till något positivt. I kväll höll hon föredrag om situationen inför fullsatta lokaler.

Det var den ideella organisationen She Says som stod bakom evenemanget. She Says är en internationell organisation som jobbar med nätverkande och olika event för kvinnor i kreativa yrken.

Engströms föredrag vid Sockerbruket i Göteborg var ett uppskattat inslag under kvällen.

– Vi ser på krogar och festivaler att det blir fler tjejer som gillar öl. Men i bryggeribranschen är vi fortfarande få, säger hon.

Efter fem år som ansvarig för Electric Nurse är hon van vid att vara ensam kvinna vid branschträffar och liknande. Även om antalet bryggerier har exploderat i landet, har inte antalet kvinnliga bryggare haft samma utveckling.

– Det är likadant inom hembryggning. Det är mest män och det är ofta en grabbig miljö på bryggerierna, säger hon.

Kanske är hennes eget bryggeri ett exempel på hur människor ser på ett företag i ölbranschen. Det är oftast sambon Peter Robertsson som sköter själva bryggningen, men Ida Engström lägger minst lika mycket tid på företaget.

Hon säger att det nog ofta blir så att även om det finns kvinnor i bryggeriföretag så blir det männen som hamnar vid bryggverket, och oftast rankas det högst.

– Jag kan känna mig förorättad i bland när folk frågar vad jag gör om jag inte brygger. Det finns ju tusen andra saker som ska skötas i ett företag. Jag är med och gör recept, jag sköter marknadsföring, jobbar med export, har kontakter med Systembolaget och bygger varumärket bland annat, säger hon.

En skillnad hon märker mellan könen är i smak- och luktsinnen. Där har ofta kvinnor en betydligt större förmåga att hitta rätt och Ida är inget undantag.

Någon enkel lösning på att locka fler tjejer till bryggeribranschen har hon inte, men hon säger samtidigt att hon har lärt sig en hel del under de fem år som Electric Nurse har funnits.

– Det är många män med skägg som startar bryggerier och där passar jag inte in. Jag gör det jag vill med mitt företag. Jag väljer min egen väg och är inte i behov av att bli omtyckt i de innersta kretsarna, säger hon.

Hennes råd till de många åhörarna under kvällen gick i samma riktning.

– Det är viktigt att analysera sina fördelar och olikheter, och göra det till kärnan i sin verksamhet. Det är viktigt att låta det vara positivt. Jag möts också av härskartekniker i bland, även om det säkert ofta är omedvetet. I början var det jobbigt, men nu bryr jag mig inte så mycket.