Hot och påhopp efter varumärkesbråk

Greg Koch har bland annat stämt MolsonCoors och yllets för det. Men när man vill skydda sitt varumärke mot mindre aktörer blev det hela andra reaktioner. Foto: Stone Brewing.

Amerikanska Stones försvar av sitt varumärke har fått negativa reaktioner på många håll. Tyvärr har reaktionerna gått för långt och nu vill grundaren Greg Koch förklara sig.

En hel del media har den senaste tiden skrivit om Stones många olika pågående ärenden där andra företag använt ordet Stone i sitt namn. Även Beernews skrev om det i förra veckan och många har kritiserat Stone för deras agerande, inte minst mot det nystartade bryggeriet Sawstone.

Men tyvärr har en del kritiker inte bara nöjt sig med att tycka på egen hand eller uttrycka sig sakligt i sociala media.

– Helt plötsligt blev vi utsatta för en elak smuskastningskampanj online, och den var så långt från sanningen att vi felaktigt anklagade oss för att ha skickat ut över 100 krav till andra företag bara i år. Kampanjen har också bestått att förföljelse via internet och mobiltelefoner, och även personliga hot till mig och de anställda, skriver Koch i ett blogginlägg.

En Facebookgrupp med namnet ”Boycott Stone Brewing” skapades och fick snabbt över 2000 följare. Sawstone har i samband med tvisten startat en insamling för att de ska ha råd att hantera ärendet och där finns nu över 13 000 dollar.

För Greg Koch är nu målet att få till en saklig diskussion och att detta snart läggs åt sidan.

– Vi har bryggt öl under det här varumärket i över två decennier och började när det var väldigt många färre bryggerier därute. Det här är bara en del i att äga ett varumärke. Vi har många gånger fått stå upp mot de stora som har försökt att stjäla vårt namn och jag hoppas att alla lokala pionjärer ska slippa hålla på med det, skriver Koch i blogginlägget.