Heavy Metale vill fokusera på festivaler

Bildspel

Bild 1 av 4

Johan Öberg, Lina SImonsson och Martina Öberg från Heavy Metale ser fram emot Skogsröjet, där de står bakom festivalölet.


 

Heavy Metale är tillbaka och målet är att ge hårdrockarna riktigt god öl. Lina Simonsson vill fokusera på festivaler i första hand.

Simonsson har med sig Johan Öberg, Martina Öberg och Michael Lindahl i projektet och inledningsvis bryggs ölen hos Nääs Gårdsbryggeri i Östergötland.

– Vi har precis kommit i gång och det kommer att bli jättebra, säger Simonsson.

Hon var inblandad i satsningen som startade 2014 men som den gången slutade med att företaget begärde sig i konkurs.

– Det var tufft men vi hade inget val. Vi hade ett bryggeri i Vallentuna då min kollega bodde i Stockholm och det blev mycket dyrare än vi hade budgeterat. Dessutom kunde jag inte vara där så mycket, säger Simonsson som är bosatt i Markaryd.

Hela projektet startade i ett intresse för hårdrock. Och öl.

– Jag hade alltid gillat smakrik öl men inte brytt mig om varför jag gillade det. Det var Brewdog som tog mig in i ölvärlden på riktigt, deras attityd förändrade mig och jag började att lära mig mer om olika ölstilar, säger Simonsson.

På samma sätt som hon i dag älskar öl men inte brygger öl, så älskar hon hårdrock utan att vara musiker.

– Mitt huvud går på högvarv hela tiden och musiken är min ventil. Hårdrocken ger mig ett lugn och dessutom träffar man världens bästa människor.

Projektet Heavy Metale startade hon med en kollega från sitt heltidsjobb. Han var hembryggare och det togs fram öl till lite event på jobbet. När det sedan var dags för Sweden Rock gjordes det en hembygd även för det, och det var då som iden till namnet Heavy Metale dök upp.

– Jag tänkte att det måste vara upptaget men det var det inte.

Med viss övertalningsförmåga fick hon Johan och Martina Öberg att posera på bilder till ölen och det var deras första kontakt med det företag som de i dag är delägare i.

Via en bekant i Brighton kom sedan Lina Simonsson i kontakt med bandet Orange Goblin och efter bara några samtal var det klart att de ville ha ett eget öl till sitt band. Det samarbetet blev dock aldrig av då Heavy Metale saknade resurserna att lösa den uppgiften.

– Vi hade ju bara gjort öl på spisen då och hade inget företag. Det var då jag gjorde en marknadsanalys och tittade på hur det utvecklades i USA bland annat, säger Simonsson.

Företaget bildades i augusti 2014 och ett bryggverk på 500 liter plus ett på 50 liter placerades i en lokal i Vallentuna. Nu var man ett bryggeri på riktigt.

– Vi gjorde en budget och gick till banken. Allt gick lite för fort och det blev en dyr läropeng. De sade ja och nu i efterhand var det nog dumt att de gjorde det, konstaterar Simonsson.

Tack vare sin tonårsdotter, som då spelade Crucified Barbara oavbrutet på sitt rum, fick Simonsson nästa ide. Hon tog kontakt med tjejbandet och resultatet av det blev ett öl.

– Coola tjejer, hårdrock och öl, det kunde ju bara inte bli fel. Dom ville ha en red ale så vi fixade det och hade releasefest efter en spelning på KB i Malmö. Vi var på Beer Ditch och det var 7 december 2014, minns Simonsson.

Ett eget ölsortiment växte också fram men det var svårt att få tiden att räcka till och ekonomin försämrades.

– Det blev höga fasta kostnader och vi hade en del kvalitetsbrister. Till slut insåg vi att det inte fungerade.

I juli 2016 försatte man företaget i konkurs och under den sista tiden bryggdes det ingenting. Då blev det i stället en massa jobb med att bli av med de fasta kostnaderna. Samtidigt ville Simonsson inte bara slänga bort hela iden till Heavy Metale.

Till slut blev hon en av fyra personer som köpte konkursboet och man bestämde sig för att köra på en annan strategi.

Bryggverket såldes och nu är i stället planen att brygga öl i samarbete med andra bryggerier.

– Jag började att prata med Nääs Gårdsbryggeri och kom väldigt bra överens med Gunnar Emanuelsson. Han tyckte att jag skulle fortsätta, berättar Simonsson.

Emanuelsson erbjöd sig också att brygga ett öl för Heavy Metale åt bandet Wolf. Företaget väcktes till liv och nu ska det sättas fart på nytt.

Man kunde inte ha tänkt sig en bättre start än att få göra det officiella ölet till festivalen Skogsröjet i början av augusti. Ölet serveras under festivalen och släpps även på Systembolaget.

– Det kan nog bli ringar på vattnet av det, Skogsröjet är en stor festival, säger Johan Öberg.

Hela gänget kommer då att vara på plats för att serveras ölet på festvalen.

– Vi gör det här därför att det är så fantastiskt roligt och vi får träffa så många trevliga människor, säger Martina Öberg.

Heavy Metale går alltså in i en ny fas och första steget blir Skogsröjet. Tills vidare är tanken att brygga hos Nääs och fokus blir på festivaler samt att göra öl tillsammans med olika hårdrocksband.

– Vi jobbar gärna med band men de måste ha ett intresse. Vi vill att de är med och tar fram recept och så. Så har det varit med Wolf och de är väldigt stolt över sitt öl. Det är så vi vill ha det, säger Simonsson.

Förutom festivalölen finns också ett eget sortiment som är tänkt att släppas i höst på beställningssortimentet. Varje öl är tillägnad en musikgenre och alla våra öl har en qr-kod med en egen spellista så du kan lyssna på härlig musik samtidigt som du njuter av ölen.

– Det är själva passionen som är mitt driv. Det samma gäller för musiker som inte kan göra annat än vara musiker för de är fullständigt passionerade i det de gör. Jag önskar att jag hade förmågan att skapa en unik öl som andra människor kan förundras och njuta av eller musik som får folks känslor att rusa. Det har jag inte. Men jag vet hur jag vill öl ska smaka och jag vet hur musik påverkar människor. Och förhoppningsvis kan jag koppla ihop underbar musik med fantastiskt god hantverksöl, avslutar Simonsson.